Motorizace a podvozek T6
Pokračujeme ve slíbeném seriálu podrobností o nové generaci Téček. Tentokrát se podíváme na to, co Šestka ukrývá pod kapotou. Jakou motorizací tedy byla nová generace vybavena? Jaký výkon lze očekávat při neustále sílícím tlaku na snižování emisí? Jaké vlastnosti lze očekávat od podvozku?
Požadavky a nároky na modelovou řadu Téček mohou být sotva rozmanitější. Všechna přání zákazníků a jejich představy o mobilitě a agilitě splní široká nabídka sahající od jednoduchého modelu Transporter až po plně vybavený Business. Volkswagen Užitkové vozy na ně odpovídá také širokou paletou motorů s výkony od 62 kW/84 k do 150 kW/204 k.
Nabídka zahrnuje celkem šest motorů – čtyři nové TDI a dva TSI. V závislosti na výkonu je lze kombinovat s pětistupňovou nebo šestistupňovou mechanickou převodovkou, resp. se sedmistupňovou převodovkou DSG. Mnohé varianty, bez ohledu na verzi převodovky, lze navíc objednat s pohonem všech kol 4MOTION. Kromě toho pracují všechny motory mimořádně úsporně. V porovnání s předchozí generací ušetří všechny nové motory přibližně jeden litr paliva na 100 kilometrů. Všechny motory jsou sériově vybaveny systémem stop/start.
Vznětové motory: Na trhy s emisní normou EU6 bude modelová řada T uvedena se zcela novou generací motorů TDI s interním označením EA288 Nutz. Tento motor byl vyvinut s ohledem na náročné požadavky kladené na užitková vozidla. Dlouhá životnost a odolnost proto měly nejvyšší prioritu. Vpředu napříč uložené motory jsou skloněny vpřed o osm stupňů. Mají zdvihový objem 1968 cm3 a jsou připraveny ve výkonových variantách 62 kW/84 k, 75 kW/102 k, 110 kW/150 k a 150 kW/204 k. Varianty s výkonem až 150 k jsou přeplňovány jedním turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, zatímco ve vrcholné verzi s výkonem 204 k nalézá uplatnění dvoustupňové přeplňování. Tato jednotka nabízí maximální točivý moment 450 N.m již mezi 1400 a 2400 min-1. V tomto provedení je vznětový VW Bus poprvé schopen jízdy rychlostí více než 200 km/h. Díky dynamičtějšímu průběhu točivého momentu dosahují všechny motory výrazně lepších hodnot „pružného“ zrychlení.
Výjimečným konstrukčním řešením se může pochlubit hlava válců. Příslušné sací a výfukové ventily již v ní nejsou uspořádány vedle sebe, nýbrž za sebou. V důsledku toho ovládají oba vačkové hřídele jak sací, tak i výfukové ventily. Výhodou je vyšší maximální průtok při současně lepší tvorbě směsi díky různým délkám kanálů, která vede k dokonalejšímu spalování. Navzdory vyššímu výkonu tak klesá spotřeba paliva a s ní i emise CO2. Spotřeba nafty byla v průměru snížena o jeden litr na 100 kilometrů. Tomu odpovídá snížení emisí CO2 o cca 24 g/km. Nejúsporněji pracují verze BlueMotion s výkonem 75 kW a 110 kW, jejichž spotřeba paliva je pouhých 5,5 l/100 km, resp. 6,0 l/100 km. Výbava této verze tradičně zahrnuje veškerá ekonomicky smysluplná opatření pro snížení spotřeby paliva, jako je například nižší světlá výška, nižší hmotnost a pneumatiky se sníženým valivým odporem. Všechna vozidla EU6 jsou vybavena systémem stop/start.
Emisní norma EU6 vyžaduje pro všechna vozidla se vznětovými motory dodatečné systémy pro snižování emisí NOx. Tento proces může probíhat katalyticky nebo chemicky. Za tím účelem je do výfukového potrubí modelu Transporter vložen katalyzátor SCR (Selective Catalytic Reduction), který selektivně přeměňuje NOx na dusík a vodu bez vzniku nežádoucích vedlejších produktů. Přeměna probíhá za přítomnosti synteticky vyráběného 32,5% roztoku močoviny, jako je např. AbBlue® (ISO 22241-1/AUS 32), který je uchováván v samostatné nádrži o objemu 13 litrů. Kapalina AbBlue® musí být doplňována nezávisle na servisních intervalech po ujetí cca 7000 kilometrů uživatelem nebo autorizovaným servisem. Dávkování AbBlue® probíhá automaticky.
Zážehové motory: Zážehovou alternativou je rovněž čtyřválcový motor se zdvihovým objemem 2,0 litru, který poskytuje nejvyšší výkon 110 kW/150 k nebo 150 kW/204 k. Maximum točivého momentu má hodnotu 280 nebo 350 N.m a je k dispozici již od 1500 min-1. Tento motor, známý již z předchůdce, má interní označení EA888 a nalézá uplatnění v mnoha koncernových vozidlech. V novém modelu Transporter jsou nyní kompletně realizovány zásadní vývojové cíle, jako je lehká konstrukce, zvýšení jízdního komfortu, snížení spotřeby paliva, zvýšení výkonnosti a usnadnění údržby. Jízdní komfort například zvyšují vyvažovací hřídele uložené v bloku motoru, které eliminují setrvačné síly druhého řádu. Vyvažovací hřídele jsou stejně jako vačkové hřídele a olejové čerpadlo poháněny řetězem, který je koncipován pro celou dobu životnosti motoru. Tím jsou sníženy náklady na údržbu a zvýšena robustnost motoru v každodenním provozu užitkového vozidla. Stejně jako motory TDI disponují i motory TSI systémem stop/start.
Podvozek: Podvozek modelu Transporter vyvolával vždy nadšení. Bezpečné jízdní vlastnosti a vynikající ovladatelnost byly během vývoje mezi nejvyššími prioritami. Dokonce i při maximálním zatížení přesvědčí vozy Transporter s pohonem předních nebo všech kol vynikajícími jízdními vlastnostmi a stabilitou. Tato výjimečná jízdní dynamika je ještě podpořena vysokou tuhostí karoserie. Jízdní vlastnosti modelu Transporter snesou srovnání s osobními vozy díky nezávislému zavěšení předních kol na vzpěrách McPherson a zadní nápravě se šikmými rameny se samostatně umístěnými pružinami a tlumiči. Na rozdíl od většiny náprav typu McPherson nejsou příčná ramena a příčný zkrutný stabilizátor připevněny bezprostředně ke karoserii, nýbrž k pomocnému rámu, který je přišroubován ke karoserii prostřednictvím ložisek, tlumících vibrace. Tím je zaručeno mimořádně účinné potlačování přenosu vibrací, které vede k vyšší úrovni jízdního komfortu. Kromě toho působí příčné zkrutné stabilizátory na obou nápravách proti bočnímu naklánění vozidla v zatáčkách, zatímco tlumiče, pracující v závislosti na zatížení, zvyšují komfort odpružení. Podle míry stlačení mají tlumiče tvrdší nebo měkčí charakteristiku.
Ještě individuálnější charakteristiku nabízí adaptivní systém dynamické regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control) pro varianty s uzavřenou karoserií. Vozidlo s tímto systémem může být přizpůsobeno třem „jízdním stylům“ pomocí komfortního, normálního a sportovního režimu. V těchto případech se elektricky nastavitelné tlumiče přizpůsobují zvolenému jízdnímu stylu v rámci příslušného programu. „Předvídavý“ systém DCC umožňuje další vylepšení již tak příkladných jízdních a brzdných vlastností. V závislosti na verzi se odlišují světlé výšky. Například Multivan má podvozek snížený o cca 20 milimetrů. Dalšího snížení lze dosáhnout výběrem sportovního podvozku, dodávaného na přání, který pracuje s jinou charakteristikou pružin a tvrdšími tlumiči. Multivan Highline je sériově vybaven dynamickým podvozkem, který nabízí optimální nastavení s nízkou světlou výškou jak z hlediska jízdního komfortu, tak i agilních jízdních vlastností.
Dalším příspěvkem k vyváženému jízdnímu komfortu je hřebenové řízení s posilovačem, které se vyznačuje nízkými ovládacími sílami a vysokou precizností řízení. Díky převodu 15,8:1 jsou zapotřebí jen 3,3 otáčky volantu mezi rejdy. Navzdory rozvoru minimálně 3000 mm mají verze s pohonem předních kol průměr otáčení pouhých 11,8 metru. Proto také patří směrová stabilita, agilita a ovladatelnost mezi nejvýznačnější charakterové vlastnosti, které popisují podvozek modelu Multivan. Sériově dodávaný posilovač řízení Servotronic modelu Multivan Highline umožňuje maximální podporu snadného parkování a manévrování, ale na druhé straně i bezpečné jízdní vlastnosti ve vysokých rychlostech díky dobré zpětné vazbě řízení.
Vzhled nové modelové řady završují nová kola. Modely Caravelle Comfortline a Multivan Trendline jsou sériově vybaveny 16“ ocelovými koly s ozdobnými plastovými kryty s deseti paprsky, jejichž rozměry se shodují s koly nabízenými pro předchůdce. První kola „Clayton“ z lehké slitiny mají průměr ráfku 16“ a pět dvojitých paprsků. O číslo větší jsou 17“ kola „Devonport“ z lehké slitiny s pěti širokými paprsky, která jsou v sériové výbavě vyhrazena výkonnějším motorům a modelu Multivan Comfortline. Výhradně na přání jsou nabízena 18“ kola „Springfield“ z lehké slitiny, která se svým designem podobají kolům „Clayton“. Zcela jinak se prezentují rovněž 18“ kola „Disc“ z lehké slitiny, která jsou vzpomínkou na předchozí generace a výrazně připomínají ocelová kola modelů T1 a T2 s chromovanými kryty. Zpočátku jsou tato kola vyhrazena speciální edici „Generation SIX“.