Úvodem – co srovnávám. Srovnávám svůj Multivan T5 128 KW, r.v. 2004, s Multivanem T5 GP 132 KW, r.v. 2011. Moje auto má najeto 272 000 Km, GP 1005 Km.
V dopoledních hodinách proběhlo v Porsche Praha Prosek bezproblémové převzetí auta. Udělal jsem pár fotografií přímo na místě a usedl za volant. Po nastartování mě mile překvapila nízká hlučnost motoru CR oproti klasice PD. Přístrojová deska je velmi hezky zpracovaná, mně osobně se líbí víc než u staršího modelu. Bílé podsvícení budíků je velmi příjemné, ostré a jasné. Rozhodně lepší než modro – červené. Co mě ale úplně uchvátilo je volant. Vzhledově velmi povedený, tříramenný a kůží obšitý. Věnec je tlustší než u předchozího modelu, průměr se mi zdá stejný. Velmi příjemně se drží, neklouže, ovládání auta s ním navozuje pocit lehkosti a bezpečnosti. I servořízení je lehčí, což ale možná přisuzuji mým najetým 270 000 Km, kde servo může být již unavenější. Co mě ale trochu udivilo je absence zašupovacího krytu ve střední vytahovací konzoli s držáčky nápojů viz foto. Velmi hezká jsou i světla s LEDkovým denním svícením ve tvaru C, osazená bixenony a dálkovou parabolou s žárovkou zřejmě H1. Světla považuji vzhledově za velmi povedená – až na blinkry. V čiré optice trčící žlutá žárovka – to tedy nic moc. Jako by byl takový problém dát před žárovku nějaký světlo rozptylující plast………….. Pak by ta světla byla již opravdu zdařilá. Měl jsem možnost vyzkoušet je i na dlouhých nočních cestách – a píši velké +. Auto do zatáček také přisvěcuje mlhovkami, což je sice vlastnost příjemná, leč k výkonu a svítivosti hlavních světlometů téměř zbytečná. Velice musím pochválit brzdy, jež jsou velice účinné a ostré. Je to dle mého názoru dáno tím, že auto je obuto na 17 palcových kolech a díky tomu i brzdový kotouč má větší průměr. Za mě tedy brzdám velká 1
Podvozek je velmi komfortní, auto se do zatáček tolik nenahýbá, jízda po nerovnostech se zdá být daleko lepší. Nevím, zda je to sedmnáctipalcovými koly či zda jsou jiné tlumiče a pera. Překvapila mě absence tmavého pruhu v horní části předního okna, rovněž dešťového senzoru. Ale budiž, senzor bude příplatkový, a tak tady prostě není. Ale že auto nemělo samozatmavovací středové zpětné zrcátko, mě docela dostalo. No a stěrače, to už je snad výsměch, dávat na takhle drahé auto v dnešní době obyčejné místo aerolišt.
Další věc, která se testovanému autu nedostávala jsou otevírací okna v druhé řadě oken. Nevím nevím, ale u Multivana by asi být měla………….. Rovněž stoleček není žádný, ani ve středových kolejnicích, ani v levém pevném boku. Tam totiž vlastně není vůbec nic – ani držák nápojů, ani odkládací prostory. Mluvím o místě u druhé řady sedadel.
DSG převodovka řadila příjemně, krásně plynule, jen na můj vkus podtáčela motor. Až chudák vydával nepříjemné vibrační chvění při jízdě do kopce na 1500 otáček. Pak nezbývá než prudce přidat a donutit tak převodovku k podřazení, nebo zařadit sportovní režim, kde převodovka toleruje vyšší otáčky motoru. Při zařazení zpátečky klimatronik automaticky přepne na vnitřní cirkulaci, abycom si nenacouvali do vlastních zplodin. Auto s touto délkou, pohonem všech kol a automatickou převodovkou žádnou dynamikou nevyniká. Je to vůz pro klidnou, plynulou jízdu bez prudších akcelerací, které tato motorizace prostě nezvládá. Na takhle těžké auto a ještě v automatu je prostě motor „z Octavie“ prostě málo, ač je osazen biturbem. 1984 ccm na auto o hmotnosti 2500 Kg prázdné není optimální volba. Zase naopak díky biturbu odpadá známý „turboefekt“, kdy auto náhle zrychlí, vyrazí. Tady má motor plynulý a táhlý záběr, který jde někde od cca 1700 ot až do nějakých 4000 ot bez výrazné změny ať k lepšímu či horšímu. O výkonu motoru hovoří např. i fakt, že při ustálené rychlosti 145 Km/hod na tempomat po německé dálnici do kopců převodovka musela podřazovat na šestý rychlostní stupeň, aby auto bylo schopno udržet nastavenou rychlost. Podotýkám, že jsme jeli s manželkou sami, jen my dva s minimem osobních věcí. Jak by se auto tvářilo naložené, nebo třeba s dvaapůltunovým vlekem, netuším. Obávám se však, že by to nebyla žádná sláva. Rovněž mám obavu z životnosti motoru který je takto zatěžkáván. Ale to ukáže až čas.
Musím zde zdůraznit již tradiční velmi kvalitní zpracování palubní desky, plastů, detailů. Zde není co vytknout, spíše pochválit.
Závěrem musím prohlásit, že po týdnu ježdění s tímto vozem a najetí cca 2200 Km jsou mé pocity dost rozporuplné, rozhárané a nejasné. Hlavní příčinou mého rozporuplného pohledu na auto je jeho chybějící dynamika. Autu by rozhodně slušel jiný motor, kupříkladu něco jako montuje přímá konkurence našeho VW - 3.0 V6 TDI. Dnes jsem se dozvěděl, že co nejdříve se objeví další motory – 150 KW. Bohužel, opět čtyřválce 2.0.
Jako poslední musím zdůraznit, že nejsem motoristický novinář, nejsem ani zběhlý a ani školený v testování automobilů. Vyjadřuji zde jen svůj soukromý názor, své pocity a postřehy při porovnávání dvou aut stejného výrobce – Multivanu 2004 128 KW a Multivanu 2011 132 KW.
Tento článek nemůže být považován za odborné, seriózní a profesionální zhodnocení nového automobilu. Jedná se o čistě amatérské zhodnocení.
Fotky s popisy najdete na
http://ladat5.rajce.idnes.cz/2011_Srovn ... van_132_KW