Čas přezouvání
V České republice platí povinnost přezouvat v období od 1. listopadu do 31. března pneumatiky na ty, které jsou označovány jako „zimní“. Tato povinnost je stanovena zákonem. Konkrétně se jedná o Zákon o provozu na pozemních komunikacích – č. 361/2000 Sb. Aby to nebylo tak snadné, povinnost přezouvat je podmíněna několika „ale“...
V další části textu se budeme konkrétněji věnovat tomu, kdy je nasazení zimních pneumatik opravdu povinné dle litery zákona, ale hned v úvodu bychom se rádi připojili k obecné tezi, kterou se však do zákona nepovedlo zcela začlenit, a to že používání zimních penumatik v zimě je rozhodně správné a zodpovědné, nehledě na to, jak volná se může rétorika zákona zdát. Ostatně, že chování vozidla s letními pneumatikami je na sněhu jen těžko slučitelné s bezpečnou jízdou (a mnohdy jízdou vůbec), si dozajista vyzkoušela velká část řidičů.
Blíží se 1. listopad, milované a zároveň nenáviděné datum všech pneuservisů, a vyvstává otázka, zda přezout či ne. Podle paragrafu 40 výše zmíněného zákona, nastává povinnost použít zimní pneumatiky:
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí
Ze zákona tedy jednoznačně nevyplývá povinnost přezouvat na zimní pneumatiky, když si na kalendáři odškrtnete konec října. Velký důraz je přitom ovšem zároveň kladen na jistou předvídavost řidiče, a to může být právě velmi ošemetné především na začátku období, o němž se zákon zmiňuje. Jiný pohled na věc tuto formulaci kvituje s ohledem právě na konec března, kdy by bylo nesmyslné pokutovat řidiče za jízdu bez zimních pneumatik, ačkoliv už třeba měsíc na vozovkách sníh není a teploty se šplhají ke 20 stupňům Celsia.
Protože tedy není povinnost nazouvat zimní pneumatiky tak úplně povinná, je potřeba dávat si velmi dobrý pozor, kudy a kam se vlastně hodláte vydat. Zásadní význam totiž může mít značka „zimní výbava“, která jednoznačně stanovuje, že právě v tomto úseku je nutné zimní penumatiky mít, ať je stav vozovky jakýkoliv.
Zimní penumatiky je dobré v zimě používat především proto, že jejich vlastnosti výrazně zvyšují ovladatelnost vozidla například na ledu či sněhu a tím mají zásadní vliv na bezpečnost Vaši i ostatních účastníků provozu. Rétorika zákona je v nutnosti jejich použití možná trochu vágní, ale připustíme-li, že zákon vyložíme zdravým selským rozumem a ku prospěchu naší vlastní bezpečnosti, vnímáme ji jako užitečnou pro řidiče, protože dává možnost smysluplné volby.
V případě, že se řidič přezutí vyhýbá a snaží se v tomto smyslu výkladu zákona využít, může ho na silnicích čekat velmi nepříjemné překvapení. Tím „nejlepším“ ještě může být udělení blokové pokuty do výše 2000 Kč, tím horším pak nutnost odstavení vozidla. Pojišťovny se při posuzování škodných událostí také nedívají příliš schovívavě na řidiče, kteří v nevhodných podmínkách zimní pneumatiky (bez dostatečného vzorku) nepoužili. Tím nejhorším nakonec mohou být tragické konce, kdy dojde k újmě na zdraví.
S blížící se zimou tedy apelujeme nejen na Téčkaře – vezměte rozum do hrsti, na zimu se dobře připravte a především dávejte sa sebe na silnicích pozor. Zimní peneumatika není samospásná, ale může rozhodovat mnohé.
Váš Transporterclub