Modrou technologií k zelenější jízdě
Volkswagen patří v automobilovém průmyslu mezi průkopníky ekologičtějších vozů. Byl dokonce zcela prvním výrobcem, který své „nejzelenější“ vozy začal odlišovat speciálním označením. Poprvé se tak stalo v roce 2007, kdy označení „Bluemotion“ získala čtvrtá generace VW Polo. „Bluemotion“ přidané k názvu vozu i na jeho kapotu, mělo nové Polo odlišit od ostatních vozů segmentu a sázelo se především na údaj o spotřebě pohybující se kolem hodnoty 3,3 l/100 km.
Od té doby rozšířil Volkswagen označení „Bluemotion“ i na další modely. Ne u všech jsou ale použity všechny prvky této technologie (to se týká např. Up!, Scirocco a Jetty). O jaké technologie tedy jde, mluvíme-li o „Bluemotion“?
Ve zkratce jde o balíček zlepšováků, díky nimž lze dosáhnout nižší spotřeby pohonných hmot na ujetou vzdálenost. Tedy údaj, který více či méně zajímá asi každého zájemce o koupi nového vozu. Jedním z nejdůležitějších prvků v celém systému je motor a všechny vozy označené jako „Bluemotion“ používají ty „nejzelenější“ varianty TSi nebo TDi motorů. Jejich devizou by měla být především schopnost maximalizovat efektivitu spotřeby paliva a nečinit tak na úkor výkonu.
TDi motory byly v tomto duchu upraveny především tím, že došlo ke snížení otáček úpravou délky převodů, užitím nového softwaru pro řízení chodu motoru se podařilo zredukovat rychlost volnoběhu a aplikací účinného filtru pevných částic (Diesel Particular Filter...progooglit) ke snížení emisí.
TSi motory byly navrženy tak, aby si zachovaly vlastnosti typické pro benzinové motory a při tom se mohly rovnat výkonnosti dieslů. Při jízdě tiché a klidné a přitom poskytující dostatek točivého momentu bez ztráty výkonu. Motory proto byly konstruovány menší a lehčí (zvýšení účinnosti) a přímé vstřikování paliva bylo kombinováno s použití turbodmychadla, případně kompresoru pracujícím v tandemu s turbem (výsledkem bylo dosažení maximálního výkonu i při nízkých otáčkách motoru).
Nezanedbatelná role byla připsána také převodovce. Vozy ze série „Bluemotion“ se mají opřít o vlastnosti 6 – 7-mi stupňové automatické DSG převodovky, jejíž základní předností je schopnost řadit bez ztráty výkonu, čehož je docíleno nahrazením hydrodynamického měniče točivého momentu dvojicí spojek. Zde je ovšem jedním dechem nutno dodat, že přímá úměra mezi použitím automatické DSG převodovky a snížením spotřeby paliva ve srovnání s manuální převodovkou je minimálně u šestistupňové DSG rozporuplná.
Tyto základní prvky Bluemotion technologie jsou dále rozvíjeny souborem podpůrných systémů, z nichž největší vliv na výsledný efekt mají následující:
Start/Stop systém
Největší uplatnění nalezne tam, kde je potřeba často zastavit a opět se rozjíždět, tedy ve městech. Myšlenka vychází z jednoduché premisy: motor, který neběží, nespotřebovává palivo. Při aktivním Start/Stop systému pak stačí vyřadit do neutrálu a uvolnit spojku, aby se motor zastavil. K opětovnému nastartování poslouží opět sešlápnutí spojky.
Rekuperace
Rekuperace je proces, při němž dochází k přeměně kinetické (pohybové) energie vozidla na využitelnou elektrickou energii při brzdění. Takto získaná energie pak může být využita pro opětovnou akceleraci či startování a nedochází tak ke zvýšení zátěže alternátoru a tím pádem je snížen i nárok na výkon motoru, což přispívá k redukci množství spotřebovaného paliva.
Pneumatiky
Základní předpoklad spočívá v přesvědčení, že použití pneumatik s nižším valivým odporem (zjednodušeně odpor, který se vytváří mezi pneumatikou a povrchem vozovky) má za následek nižší spotřebu paliva. Druhou stranou mince pak však zůstávají další vlastnosti těchto pneumatik například vzhledem k brzdné dráze či ovladatelnosti vozidla. Důležitou roli nicméně sehrává i materiál, z něhož je pneumatika vyrobena, správný tlak a nahuštění pneumatiky, šířka i výška profilu pneumatiky a nakonec i styl jízdy a povrch a kvalita vozovky.
Převody
Zde se výrobce vozů drží pravidla, že delší převody u vyšších rychlostních stupňů se taktéž podílejí na snížení celkové spotřeby paliva. Díky tomu dochází i ke snížení otáček motoru a tudíž jeho hlučnosti – jak uvnitř, tak vně vozidla. Zde však ještě více než u pneumatik záleží především na jízdním stylu řidiče.
Aerodynamika
Alfa a omega konstruktérů závodních monopostů. Výrobci sériových vozů však vnější tvar automobilů začali zákonům aerodynamiky podřizovat také. Nižší odpor okolního vzduchu znamená úsporu nutné energie vydané k pohybu vozu. Méně energie se logicky projeví nižší spotřebou paliva.
Aplikace „Bluemotion“ technologie představuje cestu pro řidiče, kteří mají zájem na ušetřených nákladech za pohonné hmoty a zároveň chtějí mít lepší pocit, že něco dělají pro životní prostředí, ale přesto zůstávají konzervativními příznivci tradičních technologií a hybridy či elektromobily pro ně nepředstavují akceptovatelnou náhradu. Žádná technologie však není samospásná. Myslet „modře“, abyste jezdili „zeleněji“ tedy nestačí, pokud se za volantem nechováte moudře.
Text převzat a přeložen z: http://www.thegreencarwebsite.co.uk/blog/index.php/2010/02/15/a-quick-guide-to-volkswagen-bluemotion-technologies/