Volkswagen odhalil koncept TRISTAR
Právě v těchto dnech probíhá v Hannoveru IAA výstava Užitkových vozů. Ta nebývá vždy pod drobnohledem světových motoristických médií, ale vzhledem k očekávanému nasazení modelu T6 v příštím roce, přece jen budila větší zájem. A Volkswagen nezklamal. Včera odhalil koncept TRISTAR a dnes už otevřeně promluvil o T6...
Koncept TRISTAR v sobě kombinuje prvky současných Téček a zároveň nabízí pohled na jejich budoucí generaci. Světová premiéra Tristaru byla načasována k příležitosti 30. výročí od představení prvního konceptu Syncro. Hlavními přednostmi Tristaru mají být zvýšená schopnost zdolávat terén při zachování jízdního komfortu pro pasažéry i dostatečné kapacity pro převoz zboží nebo materiálu.
Označení „TriStar“ není v rodině užitkových vozů VW úplnou novinkou. První T3 Syncro s tímto přídomkem bylo uvedeno na britský trh na konci roku 1988. Mezi základní poznávací prvky patřila prodloužená (nebo „dvojitá“) kabina, hliníková kola, dva přední obdélníkové světlomety, benzínový motor s obsahem 2.1 litrů a vyhřívaná sedadla v zadní řadě. Ostatní výbava se velmi podobala modelu Caravelle.
Koncept Tristar z letošního roku je výsledkem dvouleté práce speciálního týmu, na jehož konci stojí tento svalnatý pick-up, který v sobě však nedokáže zapřít vzhled Téčka. Návratem k původnímu „TriStaru“ je prodloužená kabina a oplastování spodních částí nárazníků a prahů. Jedná se o čtyřkolku (4Motion) s manuální uzávěrkou zadního diferenciálu. Pro snazší pohyb v terénu dobře poslouží o tři centimetry zvýšená světlá výška vozu. Na škodu by neměly být ani sedmnáctipalcová kola obutá do pneumatik určených na off-road. Nejen svými rozměry (4.788 mm na délku, 2.320 mm na šířku a přes 2066 mm na výšku) budí dojem opravdu robustního vozu do všech podmínek, jehož přední masce dominují dva LED světlomety, chromované mřížky chladiče a praktický naviják.
Nakládat materiál na valník by mělo být snazší i díky sklopné bočnici. Konstruktéři mysleli i na potřebu udržet část nákladu mimo vliv povětrnostních podmínek. K tomuto účelu připravili speciální uzavřený úložný prostor pod valníkem. Mimo jiné je v něm umístěno i rezervní kolo.
V určitém kontrastu s vnějším výrazem Tristaru je jeho interiér. Od svalovce určeného pro přepravu pasažérů i nákladu mimo uhlazené silnice se otevřením dveří dostaneme do kanceláře „pana ředitele“. Palubní deska se svou konzervativností opět jasně hlásí k Téčkům, ale variabilita prostoru, kterou lze docílit díky otočným a zároveň posuvným sedačkám, hi-tech technologie v podobě dvacetipalcového tabletu na otočném rameni, high-endová zvuková aparatura, minibar s kávovarem a několik elektrických zásuvek nás jedním krokem přesouvá z lůna přírody do uhlazené a multifunkční kanceláře s volantem.
Pod kapotou čeká na svoji příležitost dvoulitrový turbodiesel o výkonu 150 kW a točivém momentu 450 nM (při 1400 ot.) schopen dosáhnout maximální rychlosti 185 km/h (při zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 s). O plynulý přenos výkonu motoru na všechna čtyři kola se stará sedmistupňová DSG převodovka.
Tento koncept byl na IAA odhalen v pondělí a na dnešní konferenci Dr. Eckhard Scholz, CEO ve společnosti VW Užitkové vozy, již velmi otevřeně spojil koncept Tristar s budoucí podobou T-modelů, jakožto vlajkové lodi značky. Stoprocentní odpověď nám sice dá až čas, pravděpodobně již autosalon v Ženevě, ale nikdy dříve jsme jasnější vodítko o podobě T6 od Volkswagenu nedostali...