Téčka v převleku
Volkswagen Transporter se stal legendárním vozem vlastně tak trochu nedopatřením. Auto připravené podílet se jako „pracant“ na znovuvybudování velkou válkou rozvráceného německého hospodářství totiž ukázalo svůj plný potenciál až díky vynalézavým přestavbám na kempingové vozy. Transporter se poté sice opravdu stal plnohodnotným užitkovým vozem, ale tradice přestaveb neutichla dodnes...
Nejen, že tato tradice neutichla, Volkswagen na ní dokázal postavit velkou část úspěchu tzv. T-modelů, nebo-li Téček, jak říkáme my. Ale zdaleka nemusí jít jen o úpravy sloužící milovníkům pobytu na cestách, autoturistiky a kempování v přírodě. Dnes se podíváme na několik zajímavých přestaveb, které se pojí se zatím posledním modelem T5. Nepůjde však o tuning a speciální edice, ale kompletní proměnu využití vozu.
Vozit můžete všechno...i rakve
Kuhlmann-Cars si vybrali ve světě přestaveb poměrně netradiční cílovou skupinu. Tito úpravci se totiž zaměřují na luxusní pohřební limuzíny. Je nasnadě, že jejich pozornosti neušla ani T5 od Volkswagenu. Kromě nutné přepážky oddělující řidiče od jeho nákladu, byl vůz vybaven luxusním interiérem, možností flexibilně upravit prostor pro jednu nebo dvě rakve a speciální rampou, díky které bylo možné rakve vyložit i naložit bez většího úsilí. Tato rampa umožnila rakev též zvednout do zvýšeného uchycení v případě nutnosti převážet rakve dvě. Oba boky a zadní dveře vozu pak byly osazeny „panormatickými“ okny speciálních rozměrů. Pro převoz menšího nákladu mohly posloužit i boční úložné prostory dostupné zvenčí vozidla.
Pojízdná prodejna se znakem VW
Úpravce skrývající se pod zkratkou RKB (Reparatur und Karosseriebau) Döbeln se rozhodl splnit sen všem, kdo by si chtěl pořídit pojízdnou prodejnu a zároveň zůstat stále v limitu vozidla do 3,5 tun. Podvozek vozidla byl mírně snížen a přední náprava byla dimenzována až na zátěž 1750 kg. Část za kabinou bylo možné na přání zákazníka upravit takřka jakkoliv od rozměrů po vybavení a vnitřní členění. Standardní výbava obsahovala například nezávislý druhý zdroj elektrické energie, chládící i topící systém, elektro-hydraulicky otvíranou bočnici, snadno omyvatelné a udržovatelné materiály. Největší výhodu skýtala právě celková váha vozidla pod 3,5 tuny pro jejíž řízení stačilo řidičské oprávnění sk. B.
Všestranný uklízeč
Tento oranžový ďáblík byl vytvořen za jediným účelem – plné nasazení za všech povětrnostních podmínek. Jeho variabilita byla vskutku příkladná. Vybaven byl například sklápěčkou, jíž bylo možné naklánět ve třech směrech. Tento speciální systém sice ubral přibližně 20 cm výšky z její obvyklé kapacity, ale tuto ztrátu co do objemu nákladu plně nahradila právě flexibilita použití sklápěčky.
Přední kartáč byl speciálně vyvinut na efektivní čištění chodníků a vozovky za sucha i třeba od sněhu. Na objednávku bylo možné kartáč dovybavit hydraulickým ramenem k přesnějšímu směrování a rozprašovačem vody. V zimním období bylo možné kartáč nahradit dvěma typy sněžného pluhu – malým do mírných podmínek a větším do těch náročnějších. Tvar pluhu bylo možné ovládat z kabiny a nebylo tak problémem přejít z tradičního tvaru písmene „V“ k rovné „traverze“.