Elektrický VW bus ze sedmdesátých
Kdo by řekl, že Volkswagen pracoval na elektrickém Téčku? A tím nemyslíme některou z posledních generací – dělo se tak v sedmdesátých letech.
Zatímco hybridní vozidla zažívají svůj rozmach až v posledních cca patnáci letech, jejich počátky sahají mnohem hlouběji. V knize "The Complete Book of Electric Vehicles" z roku 1979 můžeme zahlédnout klasický bus s nadpisem "Volkswagen Taxi with Hybrid Engine."
Tento hybrid z roku 1977 vybavený vzduchem chlazeným motorem vzadu o objemu 1.6 litru a 50 horskými silami vypadá stejně jako klasické Téčko. Motor byl však upravený – elektrický. Měla ho na svědomí firma Bosch a nacházelo se v něm 11 baterií, které umožňovaly plně elektrický pohon. Ten sice zvládal zrychlení z 0 na 60 za nekonečných třicet vteřin, ale ve své době se stejně jednalo o technologickou kuriozitu.
Jak jde poznat z názvu prototypu, vůz měl sloužit jako taxi. Pro tyto potřeby byly přidány elektricky ovládané posuvné dveře a neprůstřelný mezník (ano, opravdu neprůstřelný) mezi sedadly pasažérů a řidiče.
Elektrický bus měl být údajně ideální volbou pro transport ve městech, ale dnes můžeme jen spekulovat, jak by to celé dopadlo, kdyby šel do sériové výroby. Žádné další materiály k dispozici bohužel nemáme.
Jak by vypadala autodoprava, kdyby se elektromobily rozběhly o pár desítek let dřív? Toť otázka...