Asistenční systémy nové T6
Již delší dobu před odhalením šesté generace Téčka jsme více méně tušili, že minimálně v oblasti motorizace se žádná zásadní revoluce čekat nedá. První fotografie pak potvrdily i to, že revoluci nepřinesl ani design vozu. "Šeptanda" ale poukazovala na to, že v Hannoveru se daleko nejvíc zaměřili na to, co není na první pohled viditelné ani porovnatelné v tabulkách. Na technologie, které budou tím největším mezníkem ve srovnání s předchozí generací...
Volkswagen Užitkové vozy důsledně přizpůsobil nový Transporter různým požadavkům uživatelů na provoz v rámci jejich soukromého i pracovního života, aby byl skvěle připraven pro stále nové úkoly. Četné asistenční a bezpečnostní systémy podporují řidiče a chrání cestující. Zatímco je mnoho systémů, jako je ABS, ESC nebo sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, předepsáno současnou legislativou, existuje ještě velký počet dalších elektronických pomocníků, kteří usnadňují život na cestách a zvyšují úroveň bezpečnosti ve stále intenzivnější silniční dopravě. Navíc umožňují výrazně příjemnější cestování, ať se jedná o jízdu na dovolenou, nebo každodenní cestu do práce. Volkswagen Užitkové vozy za tím účelem připravil pro nový Transporter širokou paletu inteligentních asistenčních systémů.
- Front Assist
- Funkce nouzového brzdění City
- Multikolizní brzda
- Adaptivní tempomat ACC
- Asistent dálkových světel Light Assist
- Vyhřívání skla čelního okna
- Rozpoznávání únavy řidiče
- Digitální zesilování hlasu DVE (Digital Voice Enhancement)
- Osvětlení registrační značky LED
- Přední a zadní světlomety LED
- Rear Assist
- Asistent pro sjíždění strmých svahů
- Asistent pro stabilizaci přívěsu
Systém „Front Assist“, dodávaný pro modely Transporter na přání a pro Multivan Business sériově, rozpoznává prostřednictví radarového senzoru nebezpečně malý odstup od vpředu jedoucího vozidla a přispívá ke zkrácení brzdné dráhy. Systém upozorňuje řidiče na nebezpečnou situaci vizuálními a akustickými signály, které jsou doplněny krátkým přibrzděním. „Front Assist“ reaguje ve dvou krocích: V prvním upozorňuje asistenční systém řidiče akustickými a vizuálními signály na riziko kolize s náhle intenzivně zpomalujícími nebo pomalu jedoucími vozidly. Vozidlo se zároveň připraví na nouzové brzdění přiblížením brzdového obložení k brzdovým kotoučům a uvedením brzdového asistenta do pohotovosti. Pokud řidič na upozornění nereaguje, následuje v druhém kroku jednorázové krátké přibrzdění, které poukazuje na přetrvávající riziko kolize s vpředu jedoucím vozidlem. Brzdový asistent přejde do ještě vyššího stupně pohotovosti. Jakmile sešlápne řidič pedál brzdy, je okamžitě k dispozici brzdná síla. Pokud není dostatečná, zvýší „Front Assist“ brzdný tlak na potřebnou úroveň, aby vozidlo dokázalo zastavit před překážkou.
Adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), dodávaný na přání, je aktivní v rozpětí od 0 do 160 km/h (DSG), nebo od 30 do 160 km/h (mechanická převodovka). Není-li toto rozpětí postačující, může si zákazník zvolit variantu, která je funkční až do rychlosti jízdy 210 km/h. V obou případech měří senzor vzdálenost a relativní rychlost vpředu jedoucích vozidel. Řidič nastaví požadovaný časový odstup a rychlost příslušnými tlačítky na multifunkčním volantu. Senzor pak v rámci svého dosahu sleduje situaci před vozidlem. Řidič může funkci ACC přerušit pedálem plynu a intenzivněji zrychlit. Sešlápnutí pedálu brzdy funkci ACC okamžitě deaktivuje. Veškeré pokyny a informace systému jsou zobrazovány na centrálním multifunkčním ukazateli Plus nebo Premium. Ve spojení s DSG brzdí ACC vozidlo až do úplného zastavení, například v kolonách nebo dopravních zácpách. V závislosti na situaci se pak ACC v rámci definovaného časového úseku může opět samočinně rozjet.
Součástí systémů Front Assist a ACC je navíc funkce nouzového brzdění City, která zasahuje při pomalé jízdě rychlostí nižší než 30 km/h. Pokud řidič přehlédne překážku, systém automaticky zabrzdí, čímž sníží nárazovou rychlost. V ideálním případě nárazu do překážky před vozem zcela zabrání.
Přibližně 22 procent všech nehod se zraněnými osobami jsou kolize s více než jednou překážkou. Nový Transporter je proto sériově vybaven multikolizní brzdou, aby bylo minimalizováno riziko vzniku této situace. Tento systém po kolizi automaticky zahájí brzdění, není-li toho řidič schopen. Tím lze zabránit následným kolizím. Multikolizní brzda se aktivuje, jakmile dva na sobě nezávislé senzory rozpoznají nehodu. V tomto případě je vozidlo zpomaleno na rychlost 10 km/h. Řidič však může kdykoli převzít kontrolu nad vozidlem. Všechny tři funkce jsou v tzv. pohotovostním režimu a řidič je nemůže deaktivovat.
Za příplatek se dodává asistent dálkových světlometů „Light Assist“, který na základě kamerového snímání zajišťuje zapínání a vypínání dálkových světlometů, čímž zvyšuje jízdní komfort a bezpečnost silničního provozu. Systém rozpoznává vozidla vpředu a podle toho řídí činnost světlometů.
Na přání je nabízen také asistent pro rozpoznávání únavy řidiče „Driver Alert“, který sleduje odchylky od normálního chování řidiče a v případě nutnosti doporučí řidiči, aby si udělal přestávku k odpočinku. Systém za tím účelem průběžně vyhodnocuje chování řidiče za volantem od rychlosti jízdy 65 km/h a na základě toho usuzuje na únavu řidiče. Vyhodnocovány jsou různé signály, jako například pohyby volantu. Při neobvyklých akcích je řidiči vizuálním a akustickým signálem doporučeno, aby si udělal přestávku k odpočinku.
Za jízdy pomůže řidiči soustředěně sledovat situaci před vozem na přání nabízená funkce elektronického zesilování hlasu. Hlas řidiče a příslušné hovořící osoby je zesilován reproduktory audiosystému, aby se řidič nemusel otáčet.
V kombinaci s audiosystémy Composition Colour, Composition Media a navigačními systémy Discover Media a Discover Media Plus si mohou zákazníci objednat zadní kameru („Rear View“), která se aktivuje zařazením zpětného chodu a přenáší přesný obraz situace za vozidlem. Vyznačené pomocné linie ukazují trajektorii pohybu vozidla.
Podporu při parkování poskytuje rovněž ParkPilot, který používá zvukové signály. V závislosti na vzdálenosti od překážky se zvyšuje frekvence přerušovaného tónu. Je-li vzdálenost od překážky méně než 30 centimetrů, je zvukový tón nepřerušovaný.
Všechna vozidla s pohonem všech kol 4MOTION jsou na přání vybavena asistentem pro sjíždění strmých svahů. Bezpečné jízdy s maximální kontrolou nad vozem je dosaženo cílenými brzdnými zásahy na jednotlivých kolech, které není žádný řidič provozními brzdami schopen realizovat, a zásahy do řízení motoru. I při sjíždění svahů s extrémním sklonem je v rámci možností udržována konstantní rychlost jízdy „krokem“.
Elektronicky řízený systém stabilizace přívěsu u vozidel s tažným zařízením používá rovněž komponenty ESP, a výrazně tak přispívá k bezpečnosti za jízdy s připojeným přívěsem. Systém rozpozná nestabilitu vozidla, způsobenou přívěsem při jízdě příliš vysokou rychlostí. Stabilita soupravy je obnovena cíleným snížením točivého momentu motoru a přibrzděním jednotlivých kol.
Především pro regiony s chladnými zimami a častými sněhovými srážkami je vhodné vyhřívání skla čelního okna, které podporuje ventilační soustavu, aby si hravě poradila i se silnou jinovatkou a námrazou. Součástí výbavy vozidla se sklem čelního okna s topnými dráty je také senzor deště, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko a funkce „Coming Home“ a „Leaving Home“. V obou případech je okolí vozidla osvětlováno tlumenými světly vpředu, koncovými světly vzadu a osvětlením registrační značky v rámci pozdrženého vypnutí osvětlení nebo na povel dálkového ovládání.
Za příplatek mohou být přední a zadní světlomety vybaveny technikou LED (zadní světlomety LED nejsou k dispozici pro valníky a verze DoKa). Její výhodou je především dlouhá životnost a nízká spotřeba energie. V porovnání s běžnými halogenovými světlomety je počet provozních hodin více než desetinásobný. Přední a zadní světlomety LED jsou součástí sériové výbavy modelů Multivan Highline a Multivan Business.