Domov na kolech slaví třicátiny
Březen 1988. Datum, které se vrylo hluboko do historie značky Volkswagen. Dnes totiž slavíme třicet let od doby, kdy první model Téčka označovaný jako „California“ opustil brány továrny a vydal se vstříc dlouhým dobrodružsvím i krátkým výletům. Jde o model, díky kterému zlidovělo motto: „Domov mám tam, kde právě parkuji.“
Za třicet let spatřilo světlo světa 157 500 vozů modelu California. Evoluci zažily doposud čtyři generace (T3 – T6). Jeden detail však všechny spojuje již tři desetiletí. Detail, který je pro Californii tak typickou součástí její DNA, jako je třeba charakteristický tvar „C“ sloupků pro Golfa. Klappdach. Pop-up roof. Zvedací střecha.
California zažila svoji premiéru v létě roku 1988 na výstavě obytných vozů v Essenu. Zdálo se to jako troufalost. Model založený na úpravě „běžného“ Téčka třetí generace se měl postavit bok po boku pravověrným obytňákům a uspět. Genialita Californie spočívá nikoliv v její velikosti, ale v tom, jak jednoduše a prakticky se svou velikostí pracuje. Jak smysluplně je její vnitřní prostor uspořádán, jak uživatelsky přívětivé je její vybavení a pořád jde o kompaktní mikrobus pro běžné ježdění.
Tohle samozřejmě zákazníkům po celém světě učarovalo a z Californie se stal prodejní hit. A tím zůstal až do dneška.
První generace Californie byla dostupná pouze ve dvou barevných provedeních – pastelově bílé a vínově červené. Interiér kombinoval bílou a šedou barvu. Prodejní cena atakovala 39 000 německých marek. Ve srovnání s konkurencí však šlo o velmi přívětivou cenu a díky pozitivním zkušenostem s obecnou kvalitou vozů T3 šla California na dračku. Jen za první rok se prodalo 5 000 vozů. Z Californie, která na počátku byla pouze upravenou verzí běžné T3 se rázem stala samostatná vývojová řada a během tří let bylo prodáno celkem 22 000 vozů.
Duben 1990 znamenal pro Téčka velkou změnu. Nastoupila generace T4 a po čtyřech desetiletích se motor posunul na druhou stranu auta (zlí jazykové tvrdí, že na tu špatnou). Najednou bylo vše jiné. Přední hnaná náprava, motor, podvozek, prostor ve voze. Právě to však umožnilo další evoluci Californie. California už dávno nebyla jen doplňkem značky a tak nová generace přišla zároveň s Transporterem. Volkswagen ji vypustil do světa se sloganem „Hotel California – tiché zátiší, komfortní vybavení a panoramatické výhledy zajištěny.“ Přirovnání k hotelu odkazovalo především na zvětšení „obytného“ prostoru, kterého se Californii dostalo právě díky přesunu motoru před hnanou nápravu v přední části vozu. Prodeje Californie se stále držely vysoko. Do roku 2003 bylo prodáno 39 000 vozů.
Pátá generace Téčka (a třetí generace Californie) se zvedací střechou se stala bezkonkurenčně nejprodávanějším vozem ve své třídě. Padesát pět tisíc prodaných vozů v letech 2003 – 2015 bylo pro jakoukoliv konkurenci naprosto nedostižné číslo. Tento trend pokračuje i po roce 2015 čtvrtou generací Californie (T6) až do dnešních dnů (15 000 vozů za necelé dva roky prodeje).
California se stala kultem velmi brzy po svém uvedení do provozu. Inteligentní design byl symbolem svobodného cestování kamkoliv a přesně zapadl do politického klimatu tehdejší Evropy, která bořila Berlínskou zeď a osvobozovala se od politické nadvlády Východu. Právě v těchto dnech se první California T3 v Německu stala nositelem přídomku „Classic“, čímž byla oficiálně zařazena do pomyslné síně slávy legendárních vozů své doby. Na její poznávací značce se tak nyní pyšně vyjímá písmeno „H“, které přesně na tento status odkazuje. Pokud by vás právě tento model Californie zajímal, Volkswagen ho vystavuje spolu s dalšími symbolicky opět na výstavě Techno Calssica v Essenu právě v těchto dnech (21. - 25. března).