Tak teda zkusím nějak popsat jak na demontáž/montáž vývěvy a její úpravu... D:_)9
Ale..... vždycky je lepší řešení koupit novou vyvěvu od Pierburgu spolu s novým zdvihátkem. D:_)18
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/P3100088.jpg?ver=0
Pozor dělají se dva druhy vývěv jak pro 2.4D tak i pro 2.5TDI. Zde je popsaná ta delší varianta vývěvy s kratšim zdvihátkem!
delší "novější "verze má delší pružinu, delší tyčku pístu a patří k ní kratší zdvihátko
kratší "starší" verze má kratší pružinu, kratší tyčku pístu a patří k ní delší zdvihátko
Pružina a tyčka pístu "krátké a dlouhé vývěvy".
Zdvihátka pro "dlouhou a krátkou vývěvu". !!!!! NELZE ZAMĚNIT !!!!!
Orientační řez vývěvou.
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/obr2.jpg?ver=0
1 - vačková hřídel motoru
2 - zdvihátko
3 - tyčka pístu
4 - pracovní píst vývěvy
5 - motorový olej uvnitř motoru
6 - motorový olej uvnitř vývěvy "pod pístem"
DEMONTÁŽ VÝVĚVY
Demontáž podtlakové trubky. - Je jen "nacvaknutá".
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/a.jpg?ver=0
Nejdříve povolíme a demontujeme spodní matku M8. Matka se povoluje hodně špatně, je k ní špatný přístup, ale dá se povolit očkoplochou 13tkou.
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/b.jpg?ver=0
Až po demontáži spodní matky povolíme a demontujeme i horní matku M8. U 111kw neni moc místa, pomáhám si povolením a oddálením horní příčky chladičů pomocí svěrky.
Po demontáži horní matky je vývěva už volná a spodem ji vytáhneme.
POZOR Ukápne trochu oleje a z motoru může vypadnout zdvihátko vývěvy!
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/c.jpg?ver=0
zdvihátko...
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/P3030017.jpg?ver=0
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/P3030015.jpg?ver=0
demontovaná vývěva...
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/f.jpg?ver=0
vývěvu očistíme...
Rozborka vývěvy.
Demontáž víčka. POZOR víčko je maličko přilepené, tak opatrně aby se nepoškodilo gumové těsnění!!!
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/P3100042.jpg?ver=0
Demontáž ventilků.
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/h.jpg?ver=0
Demontáž pružiny. Nejdříve povolíme matičku na 11klíč , která drží píst vývěvy. POZOR JEN JI POVOLÍME CCA 1-2 OTÁČKY
SOUBOJ S PRUŽINOU! Můžeme si vyrobit jednoduchý přípravek, nebo může pomoc svěrák! Po stlační pružiny demontujeme matku a opatrně povolíme svěrku.
"unavená pružina nemá moc velkou sílu, ale i tak opatrně"
PRUŽINA a její natažení!
Pružina po demontáži.
Natažení pružiny.
U klepajíci vývěvy je pružina "unavená" po demontáži má cca 97-102mm.
Natáhneme ji tak aby ve volném stavu měla cca 115-120mm. Pružina nové vývěvy má kolem 115mm.
D:_)19 POZOR "napružená" PRUŽINA JE DRAVEC D:_)19 POZOR NA OČI !!! D:_)19
Před montáží pružiny a pístu zpět překontrolujeme stav vniřního ventilku. Tj. aby v něm nebyla dirka, prasklinka, nebo prasklá pružinka.
Stejně tak překontrolujeme i ostatní demontované ventilky.
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/P3023179.jpg?ver=2
Montáž natažené pružiny zpět do vývěvy nejde moc lehce, takže opatrně a opět pozor na oči.
Opět využijeme přípravku, nebo svěráku.
POZOR Při montáži zpět musíme dát pozor na manžetku vývěvy, mohla by ji tyčka pístu poškodit, proto k montáži potřebujeme přípravek na její ochranu.
Přípravek si můžeme vyrobit z kousku trubičky, nebo špičky od silikonu, je jen potřeba aby byl průměr u dosedací plochy větší jak 10mm, nejlépe 10,5-11mm.
Při zamačkávání pružiny a tyčky zpět do vývěvy dáváme pozor aby se nepoškodilo futro vývěvy a sledujeme jak tyčka vývěvy vysunuje přípravek z manžetky.
Pro lepší efekt, můžeme pružinu ještě podložit, ale maximálně 3mm!
Nezapomeneme na plech který jistí vniřní ventilek!.
Při montáži pístu opatrně na pístní kroužek!!!
Rukou našroubujeme matičku,lehce dotáhneme klíčem a po uvolnění svěrky dotáhneme. Opatrně, matka je docela měká!!!
Po dotažení matky vrátíme na svá místa ventilky a jejich gumové těsnění!
Holá vývěva...
Těsnění...
Ventilky...
Plastový ventilek...
Těsnění víčka...
Před montáží víčka vymažeme pracovní prostor pístu motovým olejem, stejným který dáváme do motoru...
"když ho tam bude víc tak nevadí, přebytečný olej se vymáčkne do motoru"
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/P3100071.jpg?ver=0
Montáž víčka... a hotovo... Pozor na utahování, vývěva je ze slitiny hliníku a lehce se poškodí závit.
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/P4140135.jpg?ver=0
Montáž zpět na motor.
Očistíme dosedací plochy a natočíme vačku motoru tak aby netlačila na zdvihátko.
Uděláme to tak, že jednou rukou tlačíme zdvihátko zpět do motoru a druhou pomocí ráčny otáčíme hlavní řemenicí motoru tak dlouho až zdvihátko takřka celé zaleze do motoru!
Zdvítko by nemělo být nijak poškozené a ta víc oleštěná část by neměla být zaoblená!
Zdvihátko patří tou víc oleštěnou plochou do motoru.
Při montáži vývěvy má zdvihátko tendenci vypadnout.
Můžeme si pomoc tim, že ho lehce mázneme vazelinou.
Vývěvu nasadíme na štefty a rukou našroubujeme spodní matku, pak horní.
Lehce dotáhneme horní matku a pak spodní. Lehké dotahování na střídačku "horní/dolní matka" opakujeme, až do dosednutí vývěvy na motor a vyvěvu řádně dotáhneme.
Zdvihátko kontrola stavu.
Vysunuté zdvihátko...
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/P3030015.jpg?ver=0
Zasunuté zdvihátko...
Před montáží hlavní podtlakové trubky zasuneme gumové těsnění do trubky a lehce namázneme holendr vývěvy, trubka jde pak lépe nacvaknout.
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/a.jpg?ver=0
Před nastartováním motoru, motorem ručně několikrát otočíme!!!
Je to z důvodu vytlačení přebytečného oleje z vývěvy a pro kontrolu dobře odvedené práce. :drunken:
Nářadí které jsem potřeboval... "důležitý je trubkový klíč 15mm"
http://img10.rajce.idnes.cz/d1002/6/6133/6133762_0d341f97cb997a8653c80c04cbc40efa/images/P3023207.jpg?ver=2

až se budu hrabat v nějaké vývěvě, tak ještě nafotím pružina vs. šuplera... a dodám je do "návodu"