Jak správně vybrat motorový olej?
Naprosto nejdůležitější při výběru motorového oleje jsou pokyny výrobce automobilu případně motoru.Tyto informace najdete v příručce o používání a údržbě každého vozidla. Pouze výrobce automobilu (resp. motoru) totiž může odpovědně určit, jaký typ oleje lze použít. Výrobci většinou doporučí pouze výkonovou úroveň oleje, kterou by měl olej splňovat, nebo překračovat. Tato úroveň je dána tzv. výkonovou specifikací oleje, která určuje jeho kvalitativní třídu.
Více o výkonových třídách:
http://www.oleje.cz/index.php?left=dvou ... =mot_vykon
První možností, jak tedy může výrobce automobilu definovat druh oleje, je prostřednictvím mezinárodní výkonnostní specifikace oleje, např. API SH/CD, ACEA A3. Na evropském trhu se v posledních letech používá převážně evropská norma ACEA, dříve hojně rozšířenou americkou normu API naleznete v manuálu nového vozidla méně často. Dalším způsobem, jak definovat kvalitu oleje je použití firemních norem pro motorové oleje. Mnoho výrobců automobilů a motorů totiž požaduje od motorových olejů splnění dodatečných požadavků, které nejsou zahrnuty v metodice testů API nebo ACEA (zahrnuta je např. kompatibilita s těsnícími materiály apod.). V kategorii osobních automobilů jsou nejčastěji uváděny normy VW/AUDI, BMW, MERCEDES a OPEL, (např. VW 502.00/505.00/503.01, BMW LL-01, MB 229.3/229.5, Opel GM-LL-A-025, GM-LL-B-025), v kategorii užitkových automobilů pak normy MERCEDES BENZ, RENAULT, MAN a VOLVO (MB 228.3, MAN M3275, RENAULT TRUCKS RLD / RLD-2, VOLVO VDS-3).
Tyto výkonové specifikace, ať už mezinárodní nebo firemní, jsou nejdůležitějším měřítkem výkonových vlastností olejů a při výběru motorového oleje je nutné dbát, aby byly vždy dodrženy!
Viskozitní klasifikace dle SAE, např. 10W/40, je často nepřesně považována za měřítko kvality oleje. Tato specifikace však hovoří pouze o viskozitních vlastnostech oleje, tedy tekutosti za určitých přesně stanovených teplot, nikoliv o výkonových vlastnostech oleje. Dozvíme se tedy, jak je olej tekutý při nízkých i vysokých teplotách, ale nelze z ní vyčíst nic konkrétního o výkonnostní třídě oleje. Rovněž druh základového oleje nemá přímou návaznost na viskozitní třídu. Například oleje třídy 10w40 mohou být minerální, syntetické i plně syntetické.
Více o viskozitní klasifikaci:
http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko
Výrobce vozu/motoru stanoví také výměnné lhůty oleje, kterým je třeba věnovat náležitou pozornost. Ve většině případů jde o maximální povolené intervaly, které by neměly být nikdy překročeny.
Pokud je navíc olej silně zatěžován, například městským provozem na krátké vzdálenosti (do 10km), je na místě tento interval adekvátně zkrátit. Motorový olej je totiž při provozu na krátké vzdálenosti namáhán v mnohem větší míře než při provozu mimo město.
Maximální výměnný interval oleje určený výrobcem vozidla není možné prodlužovat ani při použití olejů vyšších výkonových tříd.Motory PD a česká nafta plná vody,síry a jiných doplňků jsou v kombinaci s prašným rostředím,DPF filtrem a nezkráceným intervalem návodem,jak co nejdříve zničit motor.
[attachment=0:2eyavi6o]<!-- ia0 -->FDV1c2235_P6250020.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:2eyavi6o]
Porovnání klasifikací olejů zde:
http://www.oleje.cz/index.php?left=dvou ... _porovnani
Přechod z "polo"syntetiky na "plnou" syntetiku
Zvěsti o zadření motoru při záměně polosynt.oleje za syntetický z titulu nečistot a úsad v motoru jsou holý nesmysl! Moderní minerální i polosyntetické oleje mají dostatek detergentně-disperzních přísad na to, aby spolehlivě ochránily i velmi zatížený motor od vzniku a usazování karbonu a jejich základové oleje jsou stavěny tak, aby samy vykazovaly co nejnižší tvorbu tepelně oxidačních produktů. Není důvod proč nepřejít bez obav na kvalitní plně synt. olej, pokud to dovolí technický stav motoru a doporučuje výrobce motoru.Pouze v případech dřívějšího používání nekvalitního nebo nevhodného oleje může dojít při nasazení kvalitního moderního oleje (a to i čistě minerálního) k překotnému uvolnění karbonových úsad, které disperzanty nestačí rozmělnit a rozptýlit. V tom případě může dojít k ucpání některého mazacího kanálku a následné havárii motoru.
Syntetický olej není žádný zázrak! Jeho hlavní výhody oproti oleji minerálnímu spočívají v jeho viskozitně-teplotní stabilitě (vliv na rychlost promazání a pasivní odpory v motoru za studena,hlavně v zimě) a tepelně-oxidační stabilita (vliv na tvorbu vysokoteplotních úsad - tj. karbonu aj.). Rozhodně u něj nehledejte nějaké lepší mazací schopnosti než mají minerální oleje. Ty mají oproti jiným olejům až oleje s esterovou složkou.
[attachment=1:2eyavi6o]<!-- ia1 -->hlava-2-0-tdi-16-ventil-audi-a3-97219.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:2eyavi6o]
Obecná pravidla použití motorových olejů norem VW 505.00, VW 505.01, VW 506.00,VW 506.01 a VW 507.00 pro dieselové motory koncernu Volkswagen.
Motor TDi/SDi,TD/D, výměnný interval 15.000 km (kódování QG0): VW 505.00, VW 505.01, VW 507.00
Motor TDi/SDi, výměnný interval 15.000 km (kódování QG2): VW 505.00, VW 505.01, VW 506.00, VW 506.01, VW 507.00
Motor TDi/SDi, výměnný interval LongLife (kódování QG1): VW 506.00, VW 506.01, VW 507.00
Motor TDi/SDi PD, výměnný interval 15.000 km (kódování QG0): VW 505.01, VW 507.00
Motor TDi/SDi PD, výměnný interval 15.000 km (kódování QG2): VW 505.01, VW 506.01, VW 507.00
Motor TDi/SDi PD, výměnný interval LongLife (kódování QG1): VW 506.01, VW 507.00
Motory s filtrem pevných částic DPF: pouze VW 507.00
- pozn.1: Pokud je u vašeho motoru dovoleno použití olejů více specifikací (viz tabulka), můžete tyto oleje různých specifikací do motoru dolévat bez omezení, ale nedoporučujeme to. Není vhodné míchat oleje několika značek.
Příklad: máte-li v motoru 1,9 TDi AFN / 81kW olej splňující specifikaci VW 505.00, smíte při potřebě doplnit použít k dolití bez obav třeba olej VW 507.00 nebo VW 505.01 (olej VW 506.xx ovšem NE, protože motor AFN je QG0 a olej VW 506.xx jej poškodí!!!).
[attachment=2:2eyavi6o]<!-- ia2 -->6423927-hlava-pd-1.jpg<!-- ia2 -->[/attachment:2eyavi6o]
-pozn.2: Motory kódované na QG1 a QG2 jsou naprosto identické motory (liší se pouze kódem ŘJ přístrojů a tudíž řídicím programem LongLife). Motory QG0 jsou konstrukčně jiné (mají jinou technologii honování válců) a nelze je kódovat na LongLife. Skutečnost, že se konstrukčně jedná o jiné motory, je dána jinými motor-kódy (AHF x ASV, AGR x ALH a podobně).
- pozn.3: Motory kódované na QG1 lze překódovat na QG2 a naopak. Motory QG0 překódovat NELZE!!!
- pozn.4:
Motory vyrobené dle QG0 nemají WIV (mají jiné přístrojové desky) a jejich strojní obrábění je jiné než u motorů QG1/QG2 - v těchto motorech se NESMÍ použít olej LongLife dle specifikace VW 503.xx / 506.xx (hrozí poškození stěn válců), a to ani v případě, že tento olej použijete jen na běžných 15.000 km. Oleje LongLife (SAE 0W/30 a specifikace VW 503.xx / VW 506.xx) se v motorech QG0 nesmějí použít V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ !!! Dbejte, aby k tomu nikdy nedošlo ani úmyslně, ani nevědomně, pár motorů už bylo zničeno nevhodně použitým olejem.
-pozn.5: Olej specifikace VW 507.00 je universální olej pro všechny naftové motory VW. Smí se jej použít (a dolévat) do kteréhokoli motoru TDi/SDi/TD/D, včetně motorů PD a PPD, pro pevný i LongLife interval, pro motory s DPF (prostě universálně kamkoli). Tuto skutečnost je dobré vědět - v případě nutnosti doplnit olej v motoru nemusíte pracně zjišťovat, jaký typ oleje a jaký výměnný interval máte - prostě dolijte VW 507.00 a nikdy nemůžete nic zkazit.
Jaký máte výměnný interval QG zjistíte ze servisní knížky , kde je na nalepovací štítek s PR-čísly . Pokud k vozu nemáte servisní knížku, měla by být čísla i v kufru auta na podlaze. Vlevo dole je nápis QG0, QG1 nebo QG2.
Chcete vědět,co to jsou datové štítky,kde se nacházejí,jak z nich získat informace?
<!-- l --><a class="postlink-local" href="
www.transporterclub.cz/forum/viewtopic.php?f=43&t=3268
">viewtopic.php?f=43&t=3268<!-- l -->
Jediné dva typy TDi motorů VW, kde se olej VW 507.00 použít nesmí, jsou motory R5 a V10 TDi do roku výroby 12/2005 - zde je nutno striktně dodržet normu VW 506.01, jiné oleje nejsou dovolené!
![/b]
Prodloužené "LONG LIFE" intervaly,pověry,mýty,a fakta:
https://www.oleje.cz/clanek/Prodlouzene ... automobilu
Palivo v oleji:
https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... vo-v-oleji
Voda a glykol v oleji
https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... ol-v-oleji
Oleje a doporučení výrobce:
https://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske- ... ni-vyrobce
Lehkoběžné oleje:
https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... ezne-oleje
Nečistoty v oleji
https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... ovem-oleji
Oleje a mazací schopnosti.
https://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske- ... veho-oleje
Zdroj: oleje.cz