BRANDRUP TOP-RAIL lišta pro pro jednoduchou markýzu - plachtu s kedrem.
V tomto vláknu popisuji jaký jsem zvolil postup montáže TOP-RAIL lišty na T5 ... nejedná se o jediný možný způsob a také netvrdím, že to je nejlepší způsob, ale třeba to někomu pomůže, případně může být inspirací
Upozorňuji, že následující text je takřka "nekonečný", takže do čtení se pouštějte jen pokud Vás to skutečně zajímá
Úvod
Pro TOP-RAIL jsem se rozhodl proto, že jsem potřeboval vyřešit markýzu a přitom nechci na autě vozit klasickou markýzu v pouzdře.
Balonka používám pro každodenní ježdění a markýzu použiju v sézoně cca 2x do měsíce.
Plachta na kedr do TOP-RAILu má v porovnání s klasickou markýzou své výhody a určitě i nevýhody, takže každý si musí zvážit co je pro něj lepší.
V případě finančního srovnání je TOP-RAIL s kedr plachtou výrazně levnější.
TOP-RAIL lišta od BRANDRUP se skládá z hlavní hliníkové kolejnice + přední a zadní gumový konec.
Rozlišuje se varianta pro T4, T5, krátkou a dlouhou verzi a pro levou a pravou stranu.
Musím vyvrátit mýtus, že kolejnice je úplně rovná - není. Nevím jak TOP-RAIL lišta pro T4 nebo pro LONG verze, ale moje kolejnice pro krátkou T5 na pravou stranu je tvarovaná podle karoserie, tzn je lehce prohnutá v obou rovinách a navíc má lehce do hokejky natvarovaný náběh k A-sloupku.
Dále musím potvrdit že lišta je předvrtaná a to v horní části - nad rygólkem (járkem, okapem) kudy odtéká voda, nikoliv v drážce pro kedr, jak jsem už několikrát slyšel. K liště jsou dodávány šroubky, které vzhledem ke své velikosti slouží jen k fixaci lišty při lepení, nikoliv k tomu aby lišta skutečně držela za provozu.
Lepení lišty bez použití šroubků - si troufám říct - je nemožná, bo i když je kolejnice natvarovaná z výroby, tak přeci jenom má několik milimetrů vůle v obou rovinách a jelikož se jedná o masivní profil z hliníku, tak to pro dotvarování klade značný odpor - rukou to lze udržet, ale jen lepidlo to neudrží ani při případném použití fixačních pásek ke karoserii. Je potřeba se smířit s tím, že si hold do kastle navrtáte dírečky :shock: ... po pravdě měl jsem před montáží dvě obavy:
- že si musím provrtat střechu a můžu to udělat špatně a co pak s dírkama #-o
- a že si karoserii popiplu SIKAFLEXem, který poškozuje lak ...
Materiál a příprava
Krom TOP-RAIL lišty s gumovýma koncovkama (a pochopitelně plachtičky s kedrem a tyčkama) je potřeba zvlášť zakoupit chemii pro lepení a nezbytný drobný materiál ...
Dle originál návodu (v němčině a v angličtině) jsem pořídil tyto doporučené položky:
- lepidlo SIKAFLEX 252 černé
- čistič SIKA CLEANER 205, nově je tento produkt označován jako SIKA AKTIVATOR 205
- SIKA PRIMER 210
- brusný papír zrnitost 40 (já navíc i 100 a 180)
- papírovou lepící pásku pro malíře - širokou cca 5 cm
- vrtáček do kovu (k průměru se vyjádřím níže)
Chemie od Sika není nejlevnější, ale rozhodně je to kvalita. Pokud se to někdo rozhodne nalepit lepidlem na okna na odmaštěnou karoserii, tak věřím že to bude držet taky ... já jsem se snažil držet doporučeného postupu dle návodu jak to nejvíc šlo ...
Poznámka:
Zakoupenou chemii je možné použít pro nalepení dvou lišt ... lepidla jsem spotřeboval polovinu (slabou polovinu) kartuše ... a Cleaner s Primerem skoro neubylo
... to jen pro představu kolik toho padne
Postup montáže
Je potřeba minimálně dvou lidí - sám to člověk bez pomocníka nemá šanci přidělat - nebo určitě ne pěkně.
Vedle Tčka jsem si postavil "lávku" vysokou cca 30 cm od země (pro podpůrměrně vysoké jedince bude potřeba přitlačit

) abych viděl na hranu střechy nad i pod lištou
Dva odvážní jedinci, smíření s tím, že si mohou poškodit D:_)1 krabičku uchopí lištu každý za jeden konec + do druhé ruky příslušnou koncovku a na sucho přiloží lištu k hraně střechy ... je potřeba určit správnou polohu lišty ve vertikálním i horizontálním směru.
V návodu se píše, že se má začít odzadu - přiložit zadní gumovou koncovku co možná nejblíže k zadní hraně karoserie, ale ještě tam kde je plech "rovný", tzn. ne až se zatáčí k zadním dveřím ... a měkkou tužkou (v mém případě permanentním popisovačem) si vyznačit místo spoje koncovka-hliníková lišta. K této čárce se pak bude lišta lepit a koncovka se k ní pak na závěr přilepí, až bude lišta přilepená a přišroubovaná.
Ve vertikálním směru, má být spodní hrana lišty co nejníže k hraně střechy nad mezerou střecha-horní okraj dveří. Nechal jsem tam pro jistotu pár milimetrů odskok, ale dle výsledku si myslím, že jsem ji dal dolů až až ... opticky mám po nalepení pocit, že při otevření posuvek nebo předních dveří spolujezdce to možná může vadit plachtě pokud tato bude více ve spádu od vozidla směrem dolů, ještě vyzkouším, každopádně lišta je nalepená, už s tím stejně nic neudělám
Dle doporučeného postupu v návodu - začít od zadní koncovky, ale dle mého názoru není zaručeno, jak vyjde přední koncovka na A-sloupku. I když věřím, že to mají vymyšlené, tak jsem zvolil jiný postup, na sucho jsme lištu osadili oběma koncovkama a napasovali polohu tak, aby pěkně vyšla špice předního spojleru (koncovky) k hraně A-sloupku až k čelnímu sklu, a aby spodní hrana lišty kopirovala s drobnou tolerancí spodní hranu střechy (nad mezerou střecha - horní okraj bočních dveří) a aby zadní koncovka pěkně doléhala ke karoserii. V hledání správné polohy hraje velkou roli i předtvarování vlastní hlinikové lišty z výroby. takže se nedá splést. Po odsouhlasení polohy jsem za stálého přidržování lišty na karoserii, odstranil zadní koncovku a tenkou fixou - popisovačem, jsme si udělal čárku na karoserii - kde lišta končí a bude začínat gumová koncovka. Pozor nepřetahovat přes šířku lišty.
Nyní je potřeba lištu přivrtat ...
V návodu se volně přeloženo zhruba píše toto - pomocník drží lištu ve správné polože a druhý vrtá přes lištu vrtákem o průměru 3mm dírky do střechy a to směrem odzadu lišty dopředu a po každé vyvrtané dírce do ní našroubuje šroubek - ale jen lehce dotáhnout, šroubek je malý a pokud se strhne, tak je problém. A navíc před lepením, se lišta kompletně odšroubuje a při lepení se šroubky znovu šroubují, takže riziko, že se budou šroubky na závěr protáčet a nepůjdou dotáhnout celkem hrozí ... když jsem porovnával okem a pak i šuplerou dodané šroubky a doporučený vrtáček o průměru 3 mm, tak se mi to nezdálo ... udělal jsem si několik zkušebních dírek o průměru 3mm do staré plechové šatní skříně a usoudil jsem že otvor je moc velký ... po druhém nasazení šroubku, už nešel dotáhnout, ihned se protáčel. Takže jsem se rozhodl pro vrtáček průměru 2,5 mm a dobře jsem udělal.
Drobná poznámka - v návodu je doporučený vrtáček do kovu s vodící špičkou - něco jako obdoba vrtkáku do dřeva ... pro zajímavost jsem zapátral a našel jsem ve specializovaném obchodě takovéto vrtáky do kovu ... na průmerech od cca 6 mm výše, je špička i okem viditelná, ale rozhodně se nejedná o vražednou špici jakou známe z vrtáku do dřeva, je to jen taková parodie na skorošpičku ve stylu vrtáku do skla ... u průměrů 4-5 mm jsem to na vrtáčku ani okem nepostřehl jestli tam něco jako špička je nebo není ... 3 mm (a menší) v obchodě stejně ani neměli, takže jsem nakonec použil nový ostrý kvalitnější vrtáček do kovu (žádné černé blato z hypermaketu).
Důležité je aby vrtáček byl opravdu ostrý a hned se zakousl a nesmýkal se po laku ... předvrtaná a zahloubená dírka v alu-liště je větší a je potřeba vrtat na střed, aby to při dotažení šroubku lištu nestahovalo nahoru nebo dolů ...
V návodu je zdůrazněno - být opatrný při vrtání a nepoškodit si alu lištu, zejména, když vrtáček projede durch plechem karoserie ... za tímto účelem jsem použil kousek hadičky ke vstřikům, navlékl ji na vrtáček, nechal přiměřenou délku vrtáčku čouhat a hadičku olepil k hlavičce vrtačky silnou lepící páskou .... i když jsem vrtal s citem tak se tato ochrana několikrát vyplatila ... lišta to přežila bez úhony.
Jakmile lišta odzadu drží na dvou šroubcích, tak už je možné aby pomocník, který lištu přidržuje případně začal korigovat její tvar a podle spáry dveří ji trochu šponoval na příslušnou stranu ... šroubečky to mírné pnutí v pohodě udrží ....
Poznámka ... nevím jak u jiných verzí ... ale na mé D:_)1 krabičce vychází poslední dírka lišty u A-sloupku do místa, kde je plech dvojitý, nebo v tom místě pod plechem něco je
tak jako tak je potřeba to provrtat do dostatečné hloubky, ne jen vrchní plech ... jinak nelze šroubek dotáhnout (odzkoušeno) ... netuším jestli jsem si ve sloupku něco neprovrtatal, ale zatím mi všechno funguje, klakson troubí, stěrače stírají
Když je tělo lišty přišroubované (jen lehce dotažené šroubky), tak je potřeba nasadit zadní koncovku a začít napřesno ze všech stran olepovat karoserií kolem lišty i koncovky papírovou páskou, jako ochranu před popipláním lepidlem .... vpředu lišty potom pomocník drží natvarovaný přední gumový spojler (koncovku) ve správné poloze a druhý co nejpřesněji olepuje páskou karoserii.
Přední koncovka má být dle návodu co nejvíce rovně a konec pak lehce stažený dolů k oknu kvůli odtoku vody ... v návodu je i vzorová fotografie, myslím že moje natvarování přední koncovky je stejné (nebo skoro stejné

) jako v návodu ... viděl jsem na T4 i takovou montáž kdy přední gumová koncovka byla hodně zahnutá dolů a kopírovala A-sloupek (hranu dveří) a nekončila u hrany skla ... myslím si že to to není moc praktické, protože v případě deště pak veškerá voda neodtéká po čelmím sklu pryč, ale před zrcátkém stéká na dveře ... ale toto je na individuálním posouzení, nekomu se taková "vrtule" až k čelnímu sklu líbit nemusí ...
Když jsou lišta i koncovky olepeny páskou, tak se musí sundat koncovky a lišta odšroubovat, ofoukat pilinky a připravit se na lepení ...
Lepení
Pro lepení je podmínka, že okolní teplota je 18-25°C - karoserie i lišta je na tuto teplotu aklimatizovaná (min. 2 hodiny) tzn. žádné tepelné šoky, kvůli tepelné roztažnosti materiálů ... a hlavně lepené plochy musí být
suché ... takže nejlépe lepit pod střechou v garáži

... našich 16°C jsem považoval za vyhovující.
Důležité je odmastit všechny šroubky !!! Protože je nutné aby se na závěr zatáhly do lepidla, kvůli vlhkosti, která by se mohla kolem šroubků tlačit do vyvrtaných dírek v karoserii ... Dle návodu je doporučeno odmastit šroubky technickým benzínem. Já jsem šroubky vložil do víčka od spreje a utopil je v SIKA Cleaneru
Nepochopil jsem přesně z návodu co všechno se má přebrousit ... ale pro jistotu jsem opatrně 180tkou papírem přebrousil karoserii v místě lepení ... ale nebrousil jsem až ke kraji, abych nepoškodil maskovací pásku a nepřetáhl. Troufám si říct, že kvalitně nalepený TOP-RAIL se už ze střechy nedá sundat, nebo lépe řečeno není možné jej sundat aby se dal znovu použít ... takže přebroušení laku v místě lepení už VWkrabičce neublíží
Dále se píše, že se má lepená strana hliníkové lišty přebrousit do stříbrného hliníku (origo z výroby je lišta černě eloxovaná a to i ze spodní lepené strany) ... toto považuji za nadlidský výkon .... 40tkou papírem jsem brousil několik minut, jelikož je lepená strana do obloučku (podle profilu střechy), tak jsem brousil papírem přímo prstama, žádná podložka, žádné šidítko, pěkně bříškama prstů ... navíc je potřeba hlídat hrany lišty, které už mohou být v detailním pohledu po nalepení na střechu ze spodu vidět, tak by byla škoda kdyby tam prosvětlovala stříbrná proboušená hrana hliníku ... každopádně po usilovném broušení, kdy jsem myslel, že brusný papír už musí teplem vzniklým při tření každou chvílí vzplapnout jasným plamenem, jsem přebrušenou stranu lišty otřel suchým hadrem a s hrůzou jsem zjistil ... lišta jen lehcce zmatněla .. stále má černý eloxovaný povrch jen s mikroskopickýma rýhama po broušení ... o stříbrném hliníku jsem si mohl nechat jen zdát .... hold kvalitní elox ... takže v mém případě, jsem zmatnění považoval za dostačující povrchovou úpravu ... o stříbrný lesk už jsem se nepokoušel.
Následuje očištění lepených ploch jak na liště tak na karoserii - napřed suchým hadrem od prachu a pak SIKA Cleaner (hadrem co nepouští vlákna) a nechat dle návodu 30 minut odvětrat, v mém případě se přiznám, že 15 min bylo nekonečných a přistoupil jsem k další fázi
Aplikace SIKA PRIMER ... opět hadrem co nepouští vlákna ... i když Primer vypadá jako "vodička", tak pozor ... vytváří to silně adhezní vrstvu, byl jsem překvapen, že když navlhčeným hadrem v PRIMERu přejedu jedním směrem a chci se pro jistotu hned vrátit do protisměru, tak jak hadr drhne ... je lepší začít od jednoho kraje a aplikovat jen jedním směrem - a to jak na lepenou stranu lišty tak i na karoserii ... opět se má odvětrat 30 min ... ale ne více jak tuším hodinu, jinak se musí PRIMER aplikovat znovu ... my jsme měli trpělivost 20 min
Mezitím co odvětrává PRIMER je potřeba vylovit šroubky z lázně a dokonale je vysušit a nechat odvětrat.
Také je potřeba si připravit gumové koncovky .. odmastit, odvětrat, primer, odvětrat ... na přední koncovce je uprostřed pásek obsoutranné lepící pásky 3M, která slouží k fixaci koncovky na karoserii dokud lepidlo nazeschne ... takže se chemie a lepidlo aplikuje jen po krajích a do žlábku kolem lepící pásky ...
Dle návodu se má na lepenou stranu lišty nenést dvě housenky SIKAFLEXu a to u horní hrany (kde jsou dírky) o síle cca 8 mm a ke spodnímu kraji cca 4-5 mm.
S lepidlem je třeba zacházet velmi obezřetně, protože jak se píše i v návodu, tak když Sikaflex přijde do kontaktu s lakem karoserie a i když je ihned setřen, tak zanechává stopy ... Kvůli tomu jsem preventivně zalepil celý bok vozidla od spodní maskovací pásky pod budoucí TOP-RAIL lištou až k zemi ...
SIKAFLEX sice nezasychá závratnou rychlostí, ale na kafíčko s mufinkem čas při lepení určitě nebude ... na vytlačení SIKAFLEXu z kartuše jsem použil solidní ruční kovovou pistoli na kartuše .... a nakonec jsme se s kolegou 3x vystřídali, než jsme ty housenky vytlačili a ta horní 8 mm určitě neměla

.... Už jsem se za svůj život pístolí na kartuše něco namačkal, ale takový křeče jak u SIKAFLEXu jsem ještě nezažil

navíc je potřeba housenku držet rovnoměrně širokou a stejně vzdálenou od hrany lišty ... celkem dřina ... netuším, jestli by to AKU-pistolí šlo lépe, ale několikrát jsem si na ni vzpomněl

... při představě že ale dojde baterka ... :-k
Z aplikace SIKAFLEXu nemám žádnou fotodokumentaci, bo jednak se mi třepala ruka v křeči a navíc jsem byl nervózní, že nám to i ve dvou tak dlouho trvalo a začátek lišty už možná "začal zasychat"
Dle návodu se má pod každý šroubek do dírky aplikovat taky trochu SIKAFLEXu. Já to vyřešil tak, že jsem po aplikaci housenek na lištu, nanesl malé "bochánky" přímo na dírky na karoserii. Sice jsem si tím schoval dírky a první šroubek jsem musel dávat "po paměti" ... ale stačí když pomocník drží lištu přesně podle maskovací pásky a šroubky padnou přesně do dírek ... lišta se lepí+šroubuje bez koncovek a opět zezadu dopředu. Tentokrát se šroubky už dotahují, ale s cítem, nepřetahovat, nestrhnout ...
Je žádoucí aby lepidlo vylezlo z pod lišty na horní i spodní hraně na maskovací pásku, tím je zajištěno, že po setření bude spoj dokonale zatěsněn, takže se nebát lištu přitláčet a šroubovat na pevno. Pokud nekdě lepidlo moc nevyleze, nebo nevyleze vůbec, tak bych neměl obavy, pokud byla housenka nanesena bez přerušení, tak se voda pod lištu nedostane ... a hlavně - při čištění přebytečného vytlačeného lepidla .. já jsem použil plastovou stěrku přistřihnutou do ostřejší hrany ... dojde k "zatmelení" spáry. Bochánky lepidla se protlačí kolem šroubků, takže také očistit než zatvrdne.
Následuje lepení koncovek. Napřed zadní koncovka, ta je celkem jednoduchá .. nanést přiměřeně lepidla (slabší housenky než na lištu) a napasovat k hliníkové liště, přitlačit na koroserii a zafixovat lepící páskou ke karoserii, já jsem zvolil přehnutý kousek kartonu do kedrové drážky ... zafixováno solidně.
Přední koncovka je trošku pracnějsí ... nanést na spodní stranu koncovky po krajích přiměřeně lepidla ... důležité je - nenést lepidlo až do špičky koncovky aby tato potom "neplandala" nepřilepená ... napasovat začátek koncovky do lišty a postupně přitláčet a tvarovat na vyznačené místo podle nalepené papírové maskovací pásky ... při pořádném přitlačení se chytne oboustranná lepící páska, i tak je ale potřeba aby pomocník po celé délce přední koncovku držel ve správném tvaru na A-sloupku a druhý pracant celou koncovku zafixoval křížem krážem lepící páskou k čelnímu sklu a karoserii, kvůli tomuto jsem částečně okryl boční ochranný igelit u spolujezdcových dveří.
Poznámka:
Zpětně po posouzení výsledku lepení, bych dnes aplikoval lepidlo i do spoje gumová koncovka - hliníková lišta .... ale v okamžiku lepení se mi tato varianta nepozdávala, protože lepidlo by vylezlo i na pohledovou stranu lišty a obával jsem se jak to bude vypadat. Každopádně přebytečný SIKAFLEX je potřeba setřít a očistit co nejdříve, jak zaschně, tak jedině nožem a mechanicky ...
Finále
Takto zafixované jsem nechal 24 hodin v klidu ... aby mohlo lepidlo zatvrdnout.
Druhý den, jsem opatrně odstranil fixační a maskovací pásku a zhodnotil celkový výsledek ... a SPOKOJENOST ... OK!
Jen na dvou místech jsem měl asi málo lepidla pod gumovýma koncovkama a netěsní dokonale ke karoserii, takže dodatečně olepím znovu maskovací páskou, lehce odehnu a dolepím/dotmelím SIKAFLEXem ... a ještě se rozmyslím, čím zatáhnut spojovací spáru lišta-koncovky ... jestli SIKAFLEXem nebo něčím jiným
V návodu se na závěr píše, že plně zatižitelná je lišta až po doporučené době: 3 týdny

... to si myslím, že je několikanásobná nutná doba i s několikanásobnou časovou rezervou

... ale na druhou stranu, je TOP-RAIL lišta určená i k uchycení střešních nosičů ... Každopádně plachtu na kedr bych se nebál nasadit už druhý den pokud teda není hlášen hurikán Kyrill.
Následuje hromada fotodokumentace a prosba - pokud odhalíte ve výše uvedeném textu nepřesnost, chybu, překlep nebo dokonce hrubku, tak mě prosím neváhejte upozornit, díky.