Vítejte, host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: camping elektro - solární panely + regulace

camping elektro - solární panely + regulace 27. pro 2022 18:53 #208055

  • covex
  • Avatar uživatele covex
  • Offline
  • Uživatel
  • Uživatel
  • Příspěvky: 2170
  • Karma: 8
  • Obdržená poděkování 218
Panel by mel mit napsane ne jen nominalni ale i maximalni a minimalni napeti, stejne tak proud. K tomu je potreba vybrat odpovidajici parametry MPPT. Me teda prijde cely ten system dost slozity a na montaz do auta tezky, nevim moc k cemu tam je BMS (battery management system) - ten je potreba podle me pro management vicera predevsim lithiovych baterii. Na jednu gelovku je to uplne zbytecne.
VW T5 2.5TDI 128kW BPC 7HM 2008 4motion Multivan Seikel

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 27. pro 2022 20:30 #208060

covex napsal: Panel by mel mit napsane ne jen nominalni ale i maximalni a minimalni napeti, stejne tak proud. K tomu je potreba vybrat odpovidajici parametry MPPT. Me teda prijde cely ten system dost slozity a na montaz do auta tezky, nevim moc k cemu tam je BMS (battery management system) - ten je potreba podle me pro management vicera predevsim lithiovych baterii. Na jednu gelovku je to uplne zbytecne.


Za dnešní odpoledne pročítání jsem se dostal ke stejnému názoru, že BMS je opravdu zbytečné s jednou bateríí... :-(.. Ale k tomu přišla další otázka jak tedy řídit dobíjení obou bateriíí mezi sebou ... a jak automaticky zabezpečit odpojení startovací baterie při případném vybití ...
Použití Cyrixu ? Nebo máte zkušenosti s něčím lepším ?
Systém se zdá být trochu složitější, ale takto mi dává smysl... mohu k dobíjení využít FVE, alternátor za jízdy i elektřinu ze sítě ...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 27. pro 2022 22:10 #208063

  • covex
  • Avatar uživatele covex
  • Offline
  • Uživatel
  • Uživatel
  • Příspěvky: 2170
  • Karma: 8
  • Obdržená poděkování 218
Bezne se pouziva Cirix rele. Mam ho tady v krabicce a zatim jsem ho jiz druhy rok nenainstaloval - proste to neni potreba, dobijim jen sekundarni baterii na kterou jedou vsechny (trvale) spotrebice. V aute je standardni rele z vyroby, ktere umoznuje nabijet za behu motoru obe baterie, ale pri vypnutem aute je sekundarni baterie odpojena od primarni. Problem jsem s tim mel jen jednou a to kdyz si deti z celeho kempu pousteli pres Dynaudio v aute filmy (protoze sound system je pripojeny na primarni baterku). Pokud tam druhou baterku z vyroby nemas, dej tam cirix.
VW T5 2.5TDI 128kW BPC 7HM 2008 4motion Multivan Seikel

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 28. pro 2022 10:25 #208066

Já mám pro tyhle potřeby "klasické" relé 140A , spínám jej tlačítkem podle potřeby , když bych v kempu potřeboval dobíjet obě baterie z nabíječky . Nevím jak by se na to ale tvářil regulátor , když by jsi mu najednou zvýšil kapacitu baterie :-) . V případě nouze takhle ale mohu i pomoci hlavní baterii při startu (mnohokrát vyzkoušeno) . Jen je tomu potřeba upravit kabeláž . Cyrix není špatný , jen nesepne dobíjení druhé baterie , pokud není hlavní nabita naplno.
Vw t4 Multivan 1.9td +pár koníků navíc + dlouhá převodovka +upgrade na m-tdi....Final edition - 1.9tdi 90kw :-) .... 105kw
Vw t4 california 2.5tdi - žabka 2

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 28. pro 2022 16:44 #208067

  • jjirka
  • Avatar uživatele jjirka
  • Offline
  • člen clubu
  • člen clubu
  • Příspěvky: 694
  • Karma: 17
  • Obdržená poděkování 70
Ahoj
po dlouhé době jsem se dostal sem na forum , k předchozím příspěvkům ....
Propojovací relé Cyrix vůbec nepozná jak jsou nabité baterky - pracuje čistě na principu monitorování napětí na jednotlivých bateriích - pokud dojde ne některé
z bat ke zvýšení napětí po stanovenou dobu - propojí baterie mezi sebou . V ten moment nastupuje standartní fyzikální vlastnost - slabší baterie začne vybíjet tu
silnější ( z hlediska nabití , nikoliv kapacity )
Pozn. k navrhovanému sol. systému Victron - dobrá značka .. instaluji již několikátým rokem ... Chápu že je mnoho těch co by si to rádi namontovali sami
tady bych jen řekl dělejte to co umíte , to co neumíte dejte těm co to umí . U dnešních sol. panelů jsou diskuze o monokrystalu vs polykrystalu na auta úplně mimo
to je k opatrné diskuzi nad 1kW instal. výkonu....
Zásadní otázka je jakou použít baterii - to by mělo vycházet z potřeb každého jednoho ... 100 lidí 100 různých řešení .. základem jsou vždy jen počty
kolik spotřebičů s jakými spotřebami po jakou dobu... z tohoto vychází vše ostatní ......popř.. znalost jestli můžete nabíjet např. LiFePo baterii pod 7 st C , jak nabíjet
gelové bat při jakét eplotě.jaké proudy - jaké teploty jim nedělají dobře atd
Z výše uvedeného bych řekl , že jedna rada poučenému lajkovi stejně nic neřeší . Jen vybavení na úrovni kvalitního krimpování konektorů pro navrhovaný systém
přesahuje cenu 10 tis .....znalosti .... k nezaplacení .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 02. led 2023 09:23 #208109

Ahoj,
Díky moc za komentáře, upravil jsem zapojení viz příloha. ( Mohl bych Vás požádat o kontrolu/názor ? )
-Cirix rele nakonec používat nebudu protože mám DC-DC nabíječku. ( Pokud bych byl v kempu a byl napojen na síť. Nabíjel bych startovací baterii přes kterou by se mi nabila i vestavbová baterie. Nebo je potřeba nabíječku 230-12 napojit přímo na vestavbovou baterii ? )
- Pak bych také chtěl dodělat relátko na manuální propojení bateríí ( např. pro potřeby podpory startování..) (spínací kontakt by mi propojil baterii a rozpínací by mi odhodil DC-DC nabíječku)
- Přidal jsem ochranu baterie, aby mi odpojil spotřebiče v případě nízkého napětí a nedošlo k vybití baterie vic než je pro ni zdrávo.
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Naposledy změněno: od Tomig_5. Důvod: úprava přílohy

camping elektro - solární panely + regulace 02. led 2023 10:27 #208111

  • covex
  • Avatar uživatele covex
  • Offline
  • Uživatel
  • Uživatel
  • Příspěvky: 2170
  • Karma: 8
  • Obdržená poděkování 218
Na me je to zapojeni porad dost slozity - jen nacpat vsechny kompoenty do auta nebude jednoduchy - ale ty musis vedet za jakym ucelem to delas. Jen asi dve poznamky 1. ochrana baterie - treba lednicky to maji primo v sobe, samozrejme vetraky a LED svetla asi ne, ale bude to trochu duplicita, 2. smart komponenty - jestli se nepletu tak smart maji u Victronu BT na odecitani udaju - nevim jak to u Victronu funguje, zda je to nejak ingerovane do jedne apky nebo to zvlada ten displej, ale za me jeden display s dratovou sbernici lepsi nez 10x BT.
VW T5 2.5TDI 128kW BPC 7HM 2008 4motion Multivan Seikel

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 02. led 2023 10:49 #208112

  • Zezi
  • Avatar uživatele Zezi
  • Offline
  • člen clubu
  • člen clubu
  • Příspěvky: 1906
  • Karma: 20
  • Obdržená poděkování 141
Úplně souhlasím s Jjirkou
A Covexem, zbytecne složitý, na každým komponentů nějaký ztráty a potenciální prostor pro závadu..... Ale někdo to tak potřebuje :blink:
METAL MY LIFE - Zezi
T3 Doka 1.6TD 51kw + 1.9D50kw
T4 2.5TDi SE 65kw
T4 2.5TDi 75KW long
MB W124 E230,Waran 353 tourist
zezi1.rajce.idnes.cz/

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 02. led 2023 11:46 #208113

A jak by se to nechalo ještě více zjednodušit ? - Budu rád za všechny rady :-)
@covex - Ano všechny smart zařízení mají BT.. kde by se měly nastavovat různé parametry pro měniče atd..
A displej jsme tam doplnil pro rychlej přehled, než abych vždy musel hledat telefon a připojovat se ... Jen by mě zajímalo jestli se displej sám o sobě nechá vypnout aby mi nesvítil i v noci .. a když auto bude stát jako zbytečná ztráta.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 02. led 2023 12:51 #208114

  • jjirka
  • Avatar uživatele jjirka
  • Offline
  • člen clubu
  • člen clubu
  • Příspěvky: 694
  • Karma: 17
  • Obdržená poděkování 70
A jsme zase u toho co vždy , jsi elektrotechnik nebo laik ? víš co děláš ?
já vidím ve schématu při rychlé kontrole 5 chyb + další věci k diskuzi proč?
Tady nestačí jedna rada - to je na hodinový rozhovor ......
Jen pro zamyšlení - znáš nabíjecí charakteristiku autobaterie vs gel. baterie , která je na obrázku
V jakém režimu bude pracovat DC-DC nabíječka ( programoval jsi ji někdy - umíš to ? ) pokud nepracuje , tak se s ní nespojíš
Jaké spotřebiče bude napájet měnič na 220V - podle schématu bude mít klidový odběr - sice nízký , ale stálý
Propojovací relé pro pomoc při startu je z mého pohledu profesionála zcela nepřípustné - to opravdu žádný profík neudělá , tohle dělají jen amatéři
proč ? výkon starteru u T5 2.2 kW start. proud ....počítej ... jaké tam budou kabely ... jaké jištění ....
jednoduše řečeno plynový kotel si doma svépomocí nespravuje nikdo .. auto všichni - vždy do okamžiku kdy neví jak dál totéž autoelektrika
, ale tam to taky může hodně rychle " zfairovat "

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 02. led 2023 13:30 #208115

  • covex
  • Avatar uživatele covex
  • Offline
  • Uživatel
  • Uživatel
  • Příspěvky: 2170
  • Karma: 8
  • Obdržená poděkování 218
Ja zapojeni (bez externi nabijecky a menice na 230V) vyresil zarizenim Lumiax MT1050EU - je to reseni proti tvemu podradne, dokonce az nechutne levne (existuje i verze s BT, ale ja na to koukat nepotrebuju - podle me je nejlepsi takove zarizeni o ktere se nemusim starat). Co jsem chtel rict tema BT je, ze bych se podival, zda Victrony maji nejakou sbernici (RS485?),a nejaky displej, ktery je schopny z tech komponent info posbirat a zobrazit na jednom miste, mozna? Na tom shuntu toho podle me moc neuvidis. BlueSolar, naopak BT nema (pouze s externim modulem).
VW T5 2.5TDI 128kW BPC 7HM 2008 4motion Multivan Seikel

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 02. led 2023 13:43 #208116

jjirka napsal: A jsme zase u toho co vždy , jsi elektrotechnik nebo laik ? víš co děláš ?
já vidím ve schématu při rychlé kontrole 5 chyb + další věci k diskuzi proč?
Tady nestačí jedna rada - to je na hodinový rozhovor ......
Jen pro zamyšlení - znáš nabíjecí charakteristiku autobaterie vs gel. baterie , která je na obrázku
V jakém režimu bude pracovat DC-DC nabíječka ( programoval jsi ji někdy - umíš to ? ) pokud nepracuje , tak se s ní nespojíš
Jaké spotřebiče bude napájet měnič na 220V - podle schématu bude mít klidový odběr - sice nízký , ale stálý
Propojovací relé pro pomoc při startu je z mého pohledu profesionála zcela nepřípustné - to opravdu žádný profík neudělá , tohle dělají jen amatéři
proč ? výkon starteru u T5 2.2 kW start. proud ....počítej ... jaké tam budou kabely ... jaké jištění ....
jednoduše řečeno plynový kotel si doma svépomocí nespravuje nikdo .. auto všichni - vždy do okamžiku kdy neví jak dál totéž autoelektrika
, ale tam to taky může hodně rychle " zfairovat "



Ahoj,
jsem elektrotechnik s paragrafem 8, vyhlášky 50. Elektronikou se živím a baví mě, ale v tomhle směru jsem laik. Neplánuji se tímto směrem živit.(ani na autě a ani na barákách atd.) A rád si nechám poradit či nasměrovat správným směrem... I proto jsem vždy zdvořile začal komentář s prosbou o pomoc.

Chápu, že je vždy pro mnohé jednodušší vytvořit téma a čekat, až někdo zkušený s draze nabitými zkušenostmi okomentuje a vymyslí řešení za jiného... ale s rukou na srdci, mohu říct, že jsem se snažil načíst dost informací a prolouskal dost forum ač už tady či jinde a toto není můj případ.

1) DC - DC nabíječku jsem neprogramoval - mile rád si nechám poradit/ případně se s tebou klidně rád spojím i telefonicky a můžeme to probrat s patřičnou odměnou

2) Měnič bude napájet běžné věci - kavovar, nabíječku na ntb, apod. Bude vypínaný, aby neběžel trvale. To ve schématu nakreslené nemám... to máš pravdu.

3) Mezi startovací baterii do DC nabíječky mi povede drát o průřezu 16mm2 jištěnej 60A, což je pro 2,2kW samozřejmě málo... Už chápu, proč je to blbost. Tzn. děkuji za radu.

4) Mohl by jsi mě nasměrovat na ostatní chyby, které jsi našel ve schématu ?
Díky.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 02. led 2023 14:19 #208120

  • jjirka
  • Avatar uživatele jjirka
  • Offline
  • člen clubu
  • člen clubu
  • Příspěvky: 694
  • Karma: 17
  • Obdržená poděkování 70
Tak mě zavolej tel. viz výše - psaní je na slohovku

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 02. led 2023 14:23 #208121

Na ntb prodávají nabíječky přímo do auta - je hrozně ztrátové dělat z 12v 230 a pak zpět 9-12v. Kabel 16mm je fakt minimum , ja mám třeba 25mm2 . Při téhle investici co tam máš bych klidně někomu zaplatil, ušetříš hromadu času = i peníze, a máš jistotu , že je to jak má být...
Vw t4 Multivan 1.9td +pár koníků navíc + dlouhá převodovka +upgrade na m-tdi....Final edition - 1.9tdi 90kw :-) .... 105kw
Vw t4 california 2.5tdi - žabka 2

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

camping elektro - solární panely + regulace 02. led 2023 17:42 #208125

Tomig_5: Mne v tom schematu chybi propojeni zemi mezi elektrikou auta a solarem. Nejsem si jistej, jestli ches nechat solar jakoby neuzemenej nebo jestli pocitas se zemi auta, ale nakresleny to tam neni.

Mickey1.9td: Kdyz se nekde na ceste elektrika rozbije, tak uvidis jaka je vyhoda, kdyz si to montujes sam a vis co kde hledat. ;-)
1988 Caravelle Syncro GL 1.6TD
Youtube: VW playlist

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Naposledy změněno: od Viky_CZ.
Vygenerováno za 0.107 sekund

Login