Přeji příjemný den, přečetl jsem si skoro celé vlákno a nenašel skoro žádné srovnání T5 vs. T6. Tak si dovoluji přispět svoji troškou do mlýna.
Nejdříve jsem měl cca 5. let Transporter T5 (verze 2003-2009) s motorem 2,5 TDI o výkonu 96kW, manuální npřevodovka, náhod na přední nápravu, 16" kola. Motor jsem po cca 70 tis. km chipnul cca na výkonovou úroveň 2,5 TDI 128kW. S autem jsem najel cca 190.000 km. Potom jsem měl cca 2,5 roku Multivan 2.0 BiTDi 132 kW, manuální převodovka, náhon na přední nápravu, 17" kola. S autem jsem najel cca 85.000 km. Nyní mám Multivan T6, 150 kW, převodovka DSG, náhon na přední nápravu, 17" kola, dynamický podvozek.
Motor:
T5 132kW - motor je tak trochu "líný", výkon sice vypadá slibně, ale motor má malí kroutící moment, takže sice lineárně táhne a nechá se vytáčet přes 4.000 ot/min, ale chybí tomu koule, takový ten turbodieslový kopanec do zad co měli původní T5 s 2,5 TDI mezi 2-3.000 ot/min. Pokud jsem v autě jezdil sám a měl vyndanou zadní trojlavici (hmotností úspora -90kg) tak to ještě docela šlo. Auto relativně bez problémů drželo na dálnici tempo 160km/hod a to i do kopců na D1. Pokud Vás ale někdo v kopci zbrzdil, tak se auto na rychlost 160 km/hod dostalo až na rovince. Zároveň se dalo s autem relativně slušně předjíždět. "Potíž" nastala, pokud bylo auto plně naložené. Motor v takovém případě už výrazně nestíhal, auto bylo líné, do kopců netáhlo, předjíždění byla záležitost na velice dlouho. Motor zároveň dlouhodobě vykazoval spotřebu na úrovni cca 10-11 l/100km. Dostat se na nižší hodnoty znamenalo řadit dle ukazatele na displeji a motor podtáčet. V případě, že jsem spěchal a hnal to 160 km/hod a více, stoupala spotřeba na 14-15 l/100km.
T6 150kW - motor zatím nezatěžuji na 100%, auto stále zajíždím, ale rozdíl je proti předchozí verzi zcela propastný. Zčásti je to určitě zpsobena i převodovkou DSG, která řadí parádně a výkon motoru dokáže využít výrazně lépe než manuál, ale o tom až níže. Motor je výýrazně tišší, méně klape. Je znát, že má výrazně větší sílu. Pokud bych srovnával naslepo, vůbec bych si netipnul, že hodnotově jsou si motory tak podobné (4.válce, stejný objem, podobný výkon). Zkrátka ten krouťák je konečně zpět a pořádně znát!! Šlápnout při rozjezdu prudčeji na plyn znamená protočit přední kola. Při startu z křižovatky nemá většina osobáků šanci a přitom mám pocit, že plyn pouze šolíchám. Na dálnice auto pak jede zcela suveréně. Rychlost 160 km/hod je samozřejmost, auto i nadále jeví chuť táhnout, není problém se po zpomalení v kopci rozjet na 160 km/hod. A navíc to motor zvládá na zařazený 7.stupeň (převod dorychla na dálnici). Na 6.stupeň podřadí pouze pokud chcete rychleji akcelerovat do kopce. A to vše u ještě relativně syrového motoru při spotřebě 10 l/100km. A navíc je fakt neskutečně tichý (jenom pro úplnost, oba porovnávané Multivany měli/mají Akustický paket) Hua hua hua

Omlouvám se všem skalním fandům původních TDI, ale na tenhle motor žádný předchozí diesel nemá a to včetně "zbožňovaného" 2,5TDI 128kW.
Převodovka:
T5 132kW manuál - klasika, 6.rychlostí, stupně 1 a 2 výrazně lehké, asi pro rozjezdy s vlekem. Pokud s autem jezdíte po městě, tak se uřadíte. Na křivatkách jste vzhledem k lehkým převodům 1 a 2 jedni z nejpomalejších. Na 3 a 4 stupeň pak auto táhne parádně. Na dálnici v rychlosti okolo 160 km/hod točí na šestku motor něco přes 3.000 ot/min.
T6 150kW DSG - zatím si myslím, že je to výrazně lepší volba než manuál. Převodovka řadí neskutečně rychle, změna převodu je mžik, prakticky jenom přeskočí ručička na otáčkoměru. Opět rychlosti 1 a 2 jsou výrazně lehké, ale díky automatu tam máte během chvilky 3 a upalujete vpřed. Tohle jsem v předchozích autech rozhodně nezažíval. Vystartujete z křižovatky, motor točíte výrazně pod 3.000 ot/min (při řadícím módu D) a jste nejrychlejší. Na dálnci si pak motor vystačí s těžkou 7 a přitom pocitově i reálně auto dokáže zrychlovat. Při podřazení na 6 stupen pak i v rychlostech na 130 km/hod letí ručička tachometru vpřed způsoben ve VW dodávkách nevídáným. Tuhle kombinaci motoru a převodovky si fakt užívám.
Podovzek:
T5 132kW 17" kola - na autě byl klasicky podvozek bez možnosti nějakého nastavení. Auto bylo pocitově relativně měké (obzvlášť v porovnání s předchozím Transporterem), ale v zatáčkách přitom drželo bez problémů. Za těch 2,5 roku jsem s ním nedobrovolně 2x udělal i losí test. Přičemž jednou to bylo v v Německu na dálnici při rychlosti 150 km/hod a za vydatného přispění ESP (bez ESP bychom byli na sračky) a i přes pocitovou měkost to auto zvládlo bez problémů. Slabinou jsou pak samozřejmě příčné nerovnosti, obzvlášť ve městech. To se pak od přední nápravy ozývají výrazné rány.
T6 150kW 17" kola dynamický podvozek - V náplni tlumičů jsou železné piliny a pomocí magnetu se mění viskozita náplně a tedy i charakteristika tlumení. Auto má tři možnosti nastavení: Comfort/Normal/Sport. Zcela jednoznačně jsem si zamiloval režim komfort. V tohle režimu auto krásně pluje a žehlí drobné nerovnosti, ve městě je výrazně pohodlnější a na dálnici při rychlejším cestování bych pak komfort přirovnal k prémiovému SUV. Režin Normal se pak podobá tomu co jsem popisoval u T5. Režim Sport je fakt výrazně tuhý, použitelný pouze na silnici nez děr a nerovností. Když s tímhle nastavením vletíte na drncodrom ála D1 máte pocit, že se auto musí rozsypat. Slabinou stále zůstavají příčné nerovnosti. Po přejetí i v řežimu Comfort se ozve výrazná rána.
Ostatní:
- přední sedačky: T5 měla sedačky velice malé, zejména rozměr sedáku byl hraniční. V T6 jsou sedačky širší a myslím že mají i delší sedák. Pocitově je to úplně jiná sedačka. Zároveň se neboříte se tolik dovnitř. V tomhle je T6 jasně lepší.
- infoteinment: funkcionalita velmi podobná, nově přidané funkce prakticky nepotřebujete, hlasové ovládání subjektivně fungovalo lépe v T5 ( ta ženská z T6 mi zatím asi nějak špatně rozumí a nevíc komolí češtinu

). Super je ale rychlost celého systému. Nějaké čekání? Cože?? Zapomeňte!!
- zadní část: od sloupku B dozadu tak není skoro žádná změna. Zaregistroval jsem pouze upravený systém vyndavání sedaček, kdy v T6 vyndaváte plast na konci lyžin a celý kus hliníkové lyžiny.
- palubní deska: v T6 narostla do výšky a to zřejmě z důvodu zabudování vzduchotechniky, výdech na boční okno již není ze sloupku A, ale z boční strany palubky. Výsledkem ale je horší rozhled z auta. Zároveň jsem se obával nového rozdělení schránek na odkládání před spolujezdcem. To co bylo v T5 jsem považoval za dokonalost. Nevím proč to v T6 rozdělili na dvě samostatné, kdy ani jedna z nich nemá vodorovné dno, ale funguje to bez problémů a po přendání věcí si myslím, že místa je nyní více. Schránka uprostřed palubní desky nahoře je výrazně hlubší, což je jednoznačné plus, ale chybí to původní rozdělení na oddíly jak to bylo v T5
- kapsy ve dveřích atd.: tak tohle jsem absolutně nepochopil!! V T6 se Vám nevejde 1,5L PET lahev do spodního výklopného držáku pod řadící pákou. Navím jak to projektant myslel, ale prakticky je to úplně nepoužitelné. FUCK!!! Dost podobná situace je u spodních kapes v předních dveřích. Koš je nyní kulatý, takže tam dáte i plechovku, ale je taky výrazně menší, takže ho musíte vysypávat tak 2x častěji. Koš má nyní v kapsa vybrání, takže s ním již nemůžete hýbat jak chcete, ale musí být umístěn v tomto vybraní. Výsledkem pak ale je, že 1,5L PET se vám nevejde pořádně před koš (kouká) a když ji dáte za koš směrem dozadu, tak tam nejde bez otevření dveří šahnout. Tohle je k praktického hlediska fakt PRÚSER!! V tohle ohledu válcuje T5 novou verzi zcela nekompromisně!!!
- volant: v T5 byl dle mého názoru bezchybný, pouze mě překvapilo, jak se za cca 2,5 roku vyhladila kůže. V T6 je volant jinak tvarovaný a přibylo tlačítek. Bohužel, střed volantu je nyní mírně pod úrovní věnce, takže ramena volantu jsou vykloněná směrem dolů, takže se na tlačítka blbě šahá. V tomto porovnání opět zcela jasně vítězí T5.
- ovládání oken a zrcátek: v T5 zcela bezchybně umístění a triviální funkcionalita. A v T6 opět změna k horšímu. Tlačítka na ovládání oken a ovladač zrcátek je nyní posunut na dveřích výrazně dopředu. I vysoký člověk se musí předklonit aby na ně dosáhnul. Ach jo, proč ty změny. T5 opět lepší.
- světla: Xenony z T5 versus LED z T6? Abych řekl pravdu tak nevím. Už xenony z T5 svítili úžasně. Ty nové LED svítí taky parádně, ale takový rozdíl jako obyč světla (halogeny) versus xenon či LED to není. Co si pamatuji, tak po 5 letech používání byly halogenové lampy v Transporteru tak vysvícené, že jsem jednou málem boural. To už jsem fakt jezdil hodně podle citu. Takže Xenony v T5 mi přišli jako ufo. Ty nové LED jsou lepší, ale na zadek to ty co znají Xenony neposadí.
Závěr:
T6 mi rozhodně nepřijde jako facelift T5. Je to výrazně modernizované auto, kde motor 150kW a dynamický podvozek nemají s ničím co dělalo VW předtím v dodávkách srovnání. Ticho a pohoda na palubě ve verzi T6 Highline je na úrovni prémiových SUV. Za mě hodnotím technický pokrok jako značný a dávám jednoznačně palec nahoru. Porovnávat to s původní T5 (2003 - 2009) je nesmysl. Železo (karoserie) sice zůstalo stejné, ale uvnitř je vše jinak, asi tak, jako se za těch cca 15.let změnil svět. T6 hraje jinou ligu než původní T5. Že by byl starší motor 2,5 TDI 128kW lepší než nová T6 150kW? Sorry kluci, ale není.
Co se týče ceny, tak to nedokáži posoudit, ale VW se nacenění rozhodně nebojí. Jinak řečeno, je to kurevsky drahé. Druhou stranou mince je fakt, že zatím si auta drží parádně cenu, takže pokud v tom necháte ležet peníze, není výsledná ztráta počítaná na najeté km nijak enormní. Co se týče mezigeneračního srovnání cen, tak pokud bych si nechal stejnou výbavu, vyjednal stejnou cenu atd., tak bych novou T6 dokázal pořídit za stejně peníze jako původní T5. A to by byla T6 ve verzi Highline, zatímco T5 jsem měl ve verzi Comfortline + paket CUP. A k tomu navíc u T6 záruku 4.roky nebo 200.000km (pozor, tohle je jenom v ČR a nikde jinde na světě).
Tak snad to někomu pomůže při výběru. Já to psal z toho důvodu, že něco podobného mi při rozhodování o koupi nového auta chybělo.
Přeji mnoho bezpečně najetých kilometrů