Volkswagenu se daří!
Volkswagen chce letos uvést novou verzi svého motoru 1,4 TSI se systémem ACT (Active Cylinder Management), neboli se systémem vypínání válců. Volkswagen představil tento model jako první pro menší motory, dříve se již používal ve velkých 8 až 12 válcových motorech. Průměrná sportřeba by se pro normální denní městské ježdění zmenšit o 0,4l/100 km podle výrobce.
Při udržování rychlosti na 50 km/h na třetí nebo čtvrtý rychlostní stupeň dokáže motor uspořit až 1l/100 km paliva. Dokonce i při rychlosti 70 km/hod na 5tý stupeň se úspora pohybuje okolo 0,7 l/100 km.
Jak systém ACT funguje?
Celý systém se spustí v rozmezí 1250 - 4000 otáček/min a vydá točivou sílu od 25 - 100 Nm. V evropském stylu jízdy se to týká asi 70% jízdní doby. Jakmile řidič sešlápne pedál, tak se válcé okamžitě znovu aktivují. Rychlost vypínání a zapínání válců se pohybuje mezi 13 až 36 milisekundami. Takže pokud je potřebný okamžitý výkon motoru, tak není problém. Díky senzoru na pedále plynu a inteligentnímu sledovacímu softwaru, dokáže systém zaznamenat nestandartní styl jízdy - například pokud jedete v zácpě nebo trochu sportovnějí a rychleji po okreskách. V těchto případech se systém ACT vypne, aby se motor zbytečně neopotřebovával. Řidič je vždy informován, zda motor používá dva nebo čtyři válce pomocí indikátoru na multifunkčním panelu mezi budíky.
Jak se se systémem jezdí?
Při rozjezdu jsou aktivní všechny 4 válce, ale jakmile se dostanete do plynulejší jízdy a mezi uvedené otáčky, tak se dva válce vypnou. Při vypínání válců nejsou poznat žádné změny v chování auta, ale jakmile je potřeba nahodit zpět dva neaktivní válce, tak je zde malinké zdržení než se všechn čtyři válce znovu synchronizují. Řidiči zvyklí jezdit v nízkých otáčkách budou mít možná problém při udržování se v rozmezí otáček, aby dosáhli vypínání válců. Je doporučeno mít spíše nižší rychlostní stupeň při vyšších otáčkách. Automatická převodovka toto zvládá s naprostým přehledem.