Výstava oslavuje 60 let výroby Transportera
8 března 1956, tedy na den přesně před šedesáti lety, začala v Hannoveru sériová výroba vozu Volkswagen Transporter. Dnes jej známe jako Bus, Bulli, T1, Ponorku či Kulaťáka. Hannoverské muzeum historie otevřelo k tomuto významnému jubileu rozsáhlou výstavu mapující historii výroby tohoto legendárního vozu...
Výstava samotná tvoří důležitý dílek do mozaiky k oslavám 775 let dlouhé historie města Hannover, které také připadají na letošní rok. Není se co divit, první generace Trasportera byla zásadním vozem pro poválečný vývoj průmyslu v Německu a hannoverská továrna Volkswagenu měla a stále má podstatný sociálně-hospodářský vliv na celý region Dolního Saska. Nikoliv tak pouze legendární „busík“ populární po celém světě, jako ztělesnění ducha cestování s volantem v ruce, ale také hannoverská továrna, její vývoj a rozvoj výrobích technologií, bude významnou součástí výstavy.
Jednou ze zajímavostí, kterou se na výstavě budete moci dozvědět, je skutečnost, že Hannover byl jako sídlo továrny vyrábějící Transportera zvolen v konkurenci dalších 230 německých měst. A přesto se právě zde stala integrální součástí celého města pomáhající utvářet jeho ráz a významně ovlivňující jeho rozvoj. Hannoverský průmysl je dnes znám především pro Leibnizovy sušenky (Leibniz-Keks), plnicí pera Pelikan, pneumatiky Continental a výrobu „Téček“, jichž zde bylo do dnešního dne vyrobeno přes devět a půl milionu kusů. Ve spojení se šedesátiletou tradicí továrny je to bezesporu dobrý důvod k oslavám...
Výstava však nezapomíná ani na lidi. Nebylo by férové oslavovat legendární automobil a výrobní prostory, kdyby byli opomenuti zaměstnanci, kteří se na slávě obojího podíleli svou prací. Výstava tak nabízí i videonahrávky s pamětníky a očitými svědky, tvůrci historie Transportera a hannoverské továrny. Ukazuje, jak Transporter pronikal do „DNA“ místních obyvatel, jak se utvářely rodinné historie po generace spjaté s výrobou Téček – od pradědy coby stavebního dělníka budujícího novou továrnu po pravnuka pracujícího jako obsluha výrobní linky.
Začátky prvních zaměstnanců totiž nebyly snadné. Již v průběhu výstavby továrny (1955-56) probíhal intenzivní výcvik nových zaměstnanců. Jenomže nebylo kde jinde je učit, než v původní továrně ve Wolfsburgu. Proto byl do jízdního řádu přidán speciální vlak, který odjížděl z hlavního nádraží v Hannoveru každý pracovní den ve 4:10 ráno a vozil budoucí zaměstnance z Hannoveru na školení do Wolfsburgu.
Práce v továrně však byla velmi prestižní. Zaměstnanci dostávali více než dvojnásobek tehdejšího obvyklého platu (2.50 německé marky na hodinu místo 1,20 DM). Není proto divu, že řada lidí tehdy opustila svá dosavadní povolání, aby se vydala vstříc dobrodružství, které nastartování produkce v nové továrně představovalo. Jedním z mnoha příběhů je ten Gűntera Noltemeyera, který v roce 1956 opustil jisté místo bankovního úředníka, aby začal pracovat pro Volkswagen. Rodina ho od tohoto kroku sice důrazně zrazovala, ale Gűnter vytrval a svůj záměr uskutečnil. V továrně se seznámil se svou budoucí ženou Hanni, s níž byl 39 let šťastně ženatý. Hanni se svěřuje také s tím, že v roce 1957 vydělávala 200 DM, z nichž 50 padlo na běžné životní náklady. Zůstalo jí tedy 150 marek, ze kterých ukrojila celých deset, aby si mohla splnit sen a pořídit si na tehdejší dobu luxusní věc – velkou dózu krému Nivea.
V březnu 1956 pracovalo v hannoverské továrně 4 000 zaměstnanců (z toho 25 žen), kteří dokázali vyrobit 230 Transporterů denně. Na konci roku 1956 už továrna zaměstnávala 250 žen a na konci padesátých let již 1 044. V roce 1962 proběhly mohutné oslavy miliontého Téčka se štítkem „vyrobeno v Hannoveru“, v roce 1967 započala výroba Druhé generace, kterou v roce 1979 nahradila generace Třetí, v roce 1990 generace Čtvrtá, v roce 2003 generace Pátá a nakonec v loňském roce nejnovější Šestá generace. V dnešní době je továrna užitkových vozů v Hannoveru se 14 500 zaměstnanci největším výrobním zaměstnavatelem v regionu.
Výstava začíná již zítra, tj. 9. března, a navštívit ji bude možno až do 26. června tohoto roku.
Stručnou historii jednotlivých generací Téček si můžete připomenout také na našem webu: