Volkswagen omladí Téčka
Na konci minulého týdne zčeřila poměrně poklidnou hladinu dění kolem stálice a zároveň největší ryby v rybníce Užitkových vozů Volkswagen zpráva, že ještě letos na podzim vypustí na silnice omlazenou verzi zatím poslední generace Téček...
Aktuální modelová řada pod označením T6 (šestá generace) brázdí silnice od roku 2015. Volkswagen na ni hodně sází a „Šestka“ mu tuto důvěru zatím vrací spolehlivostí v prodejích i v provozu. Že dojde k omlazení – tradičnímu faceliftu – tak doposud nic moc nenasvědčovalo. Snad jen fakt, že k tomuto kroku automobilka dosud vždy pravidelně sáhnula. Ať už byly důvody jakékoliv – technické či kosmetické. Každopádně vše je nyní potvrzeno a Téčko s označením T6.1 je tady.
První fotografie jste již zajisté viděli a možná vás stejně jako nás paradoxně nejvíce upoutalo samotné označení 6.1. Vizuálně se toho tolik nemění a podstata „faceliftu“ se tak skrývá uvnitř vozu. Právě na to má také označení 6.1 odkazovat. Volkswagen se mílovými kroky blíží k dovršení strategie, kterou si definoval v roce 2015 v důsledku odhalení aféry „dieselgate“. Důležitým milníkem této strategie byl rok 2020, enormní úsilí v rozvoji moderních technologií a důsledná podpora rozvoje elektromobility. Omlazené Téčko tak nese označení typické více pro IT technologie než pro automobilový průmysl. Tam se podobné hraní s čísly obvykle odkazovalo k objemu motoru, ale samozřejmě musím všechny zklamat. Šestilitr pod kapotou nenajdete. Těšit se můžete pouze na to, co znáte z T6. Motorizace zůstane takřka stejná...
Pokud zůstaneme u terminologie typické pro IT technologie, jaká klíčová slova by T6.1 měla vystihovat nejvíce? Digitalizace. Propojení. Online. Jakub Šebesta, vedoucí divize Užitkových vozů českého zastoupení značky Volkswagen, použil pro označení T6.1 termín „technologický update“, který podle něj sedí více než tradiční „facelift“.
Mnohem více než v předchozích generacích omlazení vozu spočívá v implementaci nových technologií digitálního světa platného pro 21. století. Nad designovými křivkami vítězí velikost úhlopříčky displeje infotainmentu. Nad požadavky po „upsizingu“ motorových jednotek vítězí cesta k jejich zefektivnění směrem k naplnění emisních norem. Veškerý „wow“ efekt zůstává ukryt pod displejem – pokud jste tedy fandou moderních technologií a všem těmto gdgetům rozumíte. Vsadit ale určitě můžeme na to, že výsledkem pro řidiče bude nadprůměrně komfortí jízda. Řízení Téček se totiž s každou novou generací daleko více blíží k řízení osobáku s přidanou hodnotou dodávky.
Zřejmě nejlepší definicí významu T6.1 je vyjádření Thomase Sedrana, jednoho z představitelů vedení značky, že se jedná o „auto pro teď a tady“. V zásadě jde o to, že automobilka se pokusila majoritně vzít to nejlepší z T6 a doplnit to nejnovějšími technologiemi, aby naplnila standardy dnešní digitální doby. T6.1 rozhodně otevírá bránu budoucímu trendu zvýšení vlivu technologií na přímé řízení vozu na úkor chování řidiče, které povede k naprostému autonomnímu řízení. Dnes jde především o aplikaci technologií, které mají výrazně posílit bezpečnost a komfort jízdy. A které, ruku na srdce, známe již z jiných vozů. Nejdůležitější změny jsou možné díky přechodu od technologie hydraulického posilovače řízení k elektromechanickému posilovači. Spolehnout se tak budeme moci na asistenta vyrovnání bočního větru (Cross Wind Assist), asistenta pro jízdu v pruzích (Lane Assist), parkovacího asistenta (Park Assist), asistenta pro couvání (Rear View Assist), asistenta pro jízdu s přívěsem (Trailer Assist). Auto bude umět číst a na displeji zobrazovat silniční značky.
Albert Kirzinger, šéf designérů, potvrdil, že prostor obsluhovaný řidičem byl navržen tak, aby odpovídal „potřebám digitálního světa ve vozidle“. Daleko přesnější tak bude začít používat termín digitální kokpit (Digital Cockpit) a nahradit tak zastaralý pojem „palubní deska“. Nicméně vizuálně není tato změna v T6.1 ještě tak markantní. Displeje se průběžně zvětšují všude kolem nás, auta nevyjímaje a palubní deska faceliftovaného Téčka stále více připomíná automobil než letadlo. V tomto ohledu není potřeba být přehnaně kritičtí.
Řidič však bude mít na výběr, zda chce za volantem mít přepracované analogové budíky nebo využije maximální potenciál vozu a půjde cestou 10,2 palců širokého „landscape“ displeje. Ten nabídne možnost zobrazení digitálních budíků a mapové navigace v jednom módu, ve druhém pak dodatečné informace o vozidle a službách. Podstatné jsou opět technologie. Tady hraje prim e-SIM, která automobilům otevírá zcela nové možnosti v oblasti konektivity. V kostce to lze shrnout tak, že auta se pomalu ale jistě nativně naučí používat funkce, které známe ze svých mobilních zařízení a nebude k tomu zapotřebí žáných složitých emulací, převodníků, adaptérů ani udělátorů navíc. Streamování hudby nebo internetová rádia se mohou zdát jako jedny z těch nejtypičtějších služeb, nicméně je to cesta i k tomu, abychom měli možnost infotainment plně ovládat pouze hlasem. Nikdy jsem neviděl přínos v ovládání gesty a to navíc nikdy nefungovalo tak, jak bych si představoval a často odvádělo pozornost od řízení více, než by bylo záhodno. Hlasové ovládaní by toto mohlo elegantně vyřešit. T6.1 by toto měla umět. Samozřejmě bude otázkou, zda ovládne plně i češtinu.
Na začátku článku jsem napsal, že motorizace se takřka nezmění. Pojďme se tedy podívat, co nabídne T6.1 pod kapotou. K dispozici budou čtyři dvoulitrové turbodiesly o výkonu 66 kW (90 koní), 81 kW (110 koní), 110 kW (150 koní) a bi-turbo o výkonu 146 kW (199 koní). Všechny samozřejmě splňují emisní normu Euro-6d-TEMP-EVAP. Přelomovou novinkou však bude nabídka elektromobilu. Zcela bezemisní variantu pohonu nabídne Volkswagen ve spolupráci s firmou ABT. V nabídce bude jednotka o výkonu 82 kW (112 koní) s kapacitou baterií 38,8 kWh nebo 77,6 kWh. Udávaná dojezdnost podle NEDC je až 400 km.
Protože jsou změny v designu dle dosavadních fotografií spíše minoritní, nechali jsme si je až na samotný konec článku. Modernizace se soustředila především na přední část vozu, jak si můžeme všimnout ze zdvojené mřížky chladiče. Jednotlivé části mřížky na sebe nově přímo navazují. U verze T6 je vizuálně odděloval designový pruh. Posunutím mřížky chladiče vzhůru vznikl nový prostor optickým rozšířením nárazníku, jehož konce se na obou stranách rozšiřují do zakulacené podoby. Vnímaní této změny je subjektivní, ale podle mého názoru tím auto ztratilo na dobře vybalancované kombinaci elegance a sportovního výrazu šesté generace. Nové podoby se dočkaly i přední (a zadní) světlomety s LED pásky pro denní svícení. Design se nicméně z fotografií hodnotí velmi obtížně a rozhodující bude to, jak auto bude vypadat ve skutečnosti a na to si ještě chvilku budeme muset počkat.
Protože Téčka se vždy vyznačovala svojí variabilitou, nemůžeme opomenout novinku, která ve světle, které dopadá především na technologický pokrok modelu, bývá zatím trochu opomíjena, ale pro nás, kdo auta využívá maximálně co do jejich pracovního i volnočasového potenciálu, jde o důležitou novinku. Maximální ložný prostor auta byl prodloužen u krátkého rozvoru z 2450 mm na 2800 mm a u delší varianty „long“ z 2900 mm na 3300 mm. Tohle je něco, co opravdu oceníme, protože místa není nikdy dost. Jistě nepohrdneme ani zásuvkou na 230V na sedadle řidiče.
T6.1 se má do prodeje dostat na podzim roku 2019. Zatím nemáme informace o cenách, o možných konfiguracích a dokud se v autě nesvezeme a neuvidíme jej naživo, je čas na jakákoliv další hodnocení. Každý facelift s sebou přináší různorodé emoce. T6.1 ale s jistotou předznamenává velké změny ve svém segmentu.