Made in Hannover: 65 let historie
8. března 1956 započala ve zbrusu nové továrně Hannover-Stöcken výroba legendárního modelu T1. Téčka se v této továrně vyrábějí dodnes. Z výrobní linky zde k dnešnímu dni sjelo přes 10 milionů vozů, 9 milionů z nich byl některý z modelů T1 – T6.1...
S očekávaným představením nového Multivanu ještě letos a ID.BUZZ v roce 2022, prochází hannoverská továrna v dnešní době rozsáhlou rekonstrukcí a proměnou. Připravuje se na výrobu modelů s klasickými spalovacími, hybridními i elektrickými motory. Od roku 2024 se pak v Hannoveru začnou vyrábět i prémiová elektrická SUV pro další značky v rámci koncernu Volkswagen. Proto je současná přestavba továrny vnímána jsko exemplární příklad pro celý koncern. Tomu odpovídá i celková výše investice v hodnotě 680 milionů EUR.
Přestavba a modernizace továrny probíhá za stálého provozu. Výrobní linka pro nového Multivanu je už připravena, na té pro ID.BUZZ se ještě pracuje – obsahovat bude přes 1300 robotů. Od roku 2022 bude továrna vyrábět současně vozy na třech různých platformách.
Fakta a zajímavosti o hannoverské továrně:
- rozloha továrny: 1,1 milionů m2 (přibližně 152 fotbalových hřišť)
- počet zaměstnanců v roce 2020: 14 800
- počet vyrobených vozů:
- 1956 – 2021 – T1 – T6.1 – 9 228 000
- 1974 – 1975 – Brouk a Typ 181 – 43 000
- 1975 – 2003 – LT 1 a LT 2 – 810 200
- 2017 – 2020 – e-Crafter – 1 500
- 1989 – 1995 – Taro – 61 000
- 2012 – 2020 – Amarok – 176 500
- počet kol (bicyklů) v továrně: 3000
Když se hledalo místo pro novou továrnu, která měla zajistit dostatečnou výrobní kapacitu pro nenasystný trh po modelu T1, přihlásilo se 235 měst. Nakonec zvítězil Hannover. Jedna z hlavních výhod byla bezprostřední blízkost Mittelandského kanálu kvůli lodní dopravě a obrovského vlakového překladiště kvůli té železniční.
Stavba továrny začala v zimě v roce 1955 s 372 dělníky. Na konci března bylo na staveništi 1000 dělníků. Stavbu nejprve komplikovala tuhá zima a spousta sněhu, po oteplení zase nadělalo mnoho problémů bahno. Stavěly se improvizované dřevěné mosty, aby na staveniště vůbec mohly vjet nákladní vozy s materiálem. Spolu s továrnou rostlo na staveništi i malé stanové městečko pro dělníky – ubytování, zásobování, stravování, kanceláře. Brzy se zde začaly objevovat také prodejní stánky.
Po dvanácti týdnech prací byly zdi továrny vysoké již čtyři metry. V nepřetržitém provozu pracovalo 28 obřích jeřábů. 22 míchaček chrlilo na staveniště 5000 m3 betonu každý den. Odvezeno bylo 1 750 000 m3 zeminy.
Od května 1955 se počet dělníků zvýšil na 2000. Současně Volkswagen již školí budoucí zaměstnance továrny. Každý den 4:10 ráno byl speciálně pro ně vypravován vlak do Wolfsburgu, kde se připravovali na výrobu modelu T1. Tímto školením prošlo 3000 zaměstnanců, aby Volkswagen zajistil hladký start výroby v Hannoveru. V březnu 1956 byla dokončena karosářská linka v továrně a desetikilometrová železniční vlečka na překladiště.
Provoz továrny byl slavnostně zahájen 8 března 1956. Do roku 1967, kdy byl model T1 nahrazen novějším, vyjelo z hannoverské továrny 1,8 milionů těchto vozů. Do dnešního dne zde bylo vyrobeno přes 10 milionů vozů.
Zdroj: www.vwn-presse.de