Světová premiéra ID.Buzz
Divize užitkových i osobních vozů Volkswagen včera společně ve světové premiéře v Hamburku představily vozy ID.Buzz a ID.Buzz Cargo. První „transporter“ s ryze elektrickým pohonem má být dalším dílkem do skládačky udržitelné a bezemisní mobility v nabídce značky Volkswagen...
ID.Buzz v sobě nezapře inspiraci první generací Transportera a Volkswagen tento model vnímá jako oživení této legendy v požadavcích moderní doby a dnešních potřeb. Zdůrazňuje při tom nutnost dbát na udržitelnost automobilové dopravy, na snižování emisí, na propojení s webovými službami, na přípravu k zcela autonomnímu řízení vozidel. Výroba a dodání obou nových modelů rodiny ID. je podle divize Užitkových vozů, z jejichž továrny v Hannoveru přijíždějí, uhlíkově zcela neutrální, spoléhá se daleko více na recyklované materiály a v celém interiéru nenajdeme například ani kousíček pravé kůže.
ID.Buzz stejně jako ostatní vozy z této technologické větve spoléhají na technologickou MEB platformu, která zajišťuje, aby zůstala zachována kompatibilita mezi zcela novými modely jako ID.Buzz, ale i modely staršími, a to nejen napříč různými segmenty, ale také v rámci všech značek celého koncernu. Tato platforma se týká pouze plnohodnotných elektromobilů a její největší přínos bude patrně v možnosti implementovat technologické novinky i do zastaralých modelů.
ID.Buzz a ID.Buzz Cargo tak byly vybaveny zcela novou verzí softwaru modelů ze skupiny ID, který by měl řízení učinit ještě jednodušším a především bezpečnějším. Standardem je funkce „Car2X“, což je vlastně varovný systém v reálném čase zpracovávající informace od okolních vozů nebo dopravní infrastruktury, aby včas vyhodnotil možná rizika. Tradiční pak už jsou asistenti nouzového zastavení vozidla nebo asistence pro jízdu v pruzích. Volitelnou položku pak představuje jízdní asistent doplněný o data umožňující částečně automatizované řízení v celém rozsahu rychlosti vozidla včetně změny jízdních pruhů nebo „paměťová funkce“ pro automatické parkování vozu na přednastavené trase.
U elektromobilů nás stále asi nejvíce zajímají informace ohledně nabíjení, ať už z hlediska použitých (nových) technologií nebo kvůli efektivitě a výdrži úložiště, tedy baterie. Zjednodušeně: jak rychle se nabije a jak rychle se vybije. Oba nově představené modely budou na evropském trhu startovat s baterií o kapacitě 77 kWh. Ta bude dodávat energii pro 150 kW elektromotor pohánějící zadní nápravu (stejně jako kdysi boxer poháněl T1). Baterie je zabudována do podlahy vozu, aby dobře rozložila váhu a negativně neovlivňovala jeho těžiště.
Li-Ion baterii vozidla můžete nabíjet z běžných dobíjecích stanic disponujících výkonem alespoň 11 kW střídavým proudem nebo na speciálních rychlonabíječkách se stejnosměrným proudem do výkonu až 170 kW. Při rychlonabíjení tímto způsobem můžete baterii z 5% na 80% kapacity nabít do 30 minut.
Z hlediska designu se jeho tvůrce, Jozef Kabaň, podle svých slov soustředil na přenesení základních prvků DNA modelu T1. Pomineme-li zadní hnanou nápravu, je to nejvíce patrné v klasickém „V“ na přídi vozu. Kabaň se chtěl co nejvíce přiblížit i pocitu z řízení vozu prakticky bez přesahů karoserie nad přední nápravou, opět typickou pro staré T-modely. To dnešní nároky na bezpečnost pasažérů a deformační zóny, ani na nízké koeficienty aerodynamiky (kvůli nižší spotřebě) neumožňují v plném rozsahu, přesto je tato snaha zřetelná. Půlené lakovaní bude příplatkovou výbavou.
Interiér byl koncipován jako velkoprostorové MPV pro pět pasažérů v případě ID.Buzz nebo maximálně tři pro ID.Buzz Cargo. Volkswagen sází na promyšlenost, komfort a víceúčelovost, čímž je tato značka pověstná. V případě Cargo verze bude nejdůležitější hodnotou 3,9 m3 zavazadlového prostoru (počítáno od pevné přepážky za sedačkami), kam by se měly vejít dvě naložené europalety orientovné na šířku.
Rozvor ID.Buzz (i Cargo) se s 2 998 mm blíží aktuální T6.1, délka obou modelů je pak 4 712 mm. Podle konkrétní specifikace může být ID.Buzz vysoký 1938 mm (nebo o 1 milimetr nižší). S šířkou 1 985 mm je dokonce o 81 mm širší než T6.1.
Made in Germany. ID.Buzz se pyšní tím, že jej koncern bude vyrábět v Německu. Středobodem výroby bude továrna v Hannoveru. Většina komponentů pro elektrický pohon bude taktéž vyrobena v Německu. Spuštění předobjednávek je plánováno na květen 2022, prodej pak ve vybraných evropských zemích začne někdy na podzim tohoto roku. Počítá se i s exportem do USA a Kanady.
Zdroj: vwn-presse.de