Výročí 40 let existence pohonu Syncro
Dne 31. ledna se otevřou brány Bremenské Classic Motorshow, která odstartuje sezónu historických vozidel pro rok 2025. Divize Volkswagen Commercial Oldtimer se vydá do Brém po stále zimních německých silnicích s několika pohonem všech kol, které jsou ideální pro aktuální počasí: čerstvě zrestaurovaný T3 syncro 16" valník – jichž bylo vyrobeno pouze 60 kusů – a rekordní T4 Multivan syncro. A k tomu je dobrý důvod: Volkswagen Užitkové vozy v roce 2025 slaví „40 let pohonu všech kol“. Motto: „Kam jedeme, nepotřebujeme silnice.“
T3 a T4 syncro, stejně jako pozdější T5 a T6 4MOTION, se významně podílely na tom, že se dodávky VW staly ikonou mezi cestovateli, řemeslníky a kempaři, kteří často musí jezdit mimo zpevněné cesty. Na výstavě v Brémách Volkswagen Užitkové vozy nejen oslaví 40 let pohonu všech kol, ale také nahlédne do budoucnosti. Sedmá generace modelu Bulli – tedy Multivan, California, Transporter, Caravelle a ID. Buzz – je totiž dostupná i s pohonem všech kol.
Cesta do Sahary s T2: Počátky pohonu všech kol
První T3 syncro se dostal do sériové výroby v roce 1985. Avšak příběh dobrodružství pohonu všech kol u dodávek VW začal mnohem dříve – v 70. letech, kdy vedoucí vývoje řady Transporter, Gustav Mayer (1925–2014), opakovaně cestoval do Sahary s modelem T2. Tehdejší T2 měl pohon pouze zadních kol, což znamenalo, že se Mayer často musel vykopávat ze saharského písku. Nakonec se rozhodl se svým týmem postavit vlastní verzi T2 s pohonem všech kol. První prototypy prošly úspěšnými testy, včetně jízd v saharských dunách. V roce 1978 vzniklo pět testovacích vozidel T2 s volitelným pohonem předních kol. Avšak T2 už byl na konci svého životního cyklu, a tak prvním sériovým modelem VW s pohonem všech kol byl až T3.
T3 syncro: Nová éra začíná (1985)
T3 byl od začátku navržen nejen jako užitkové vozidlo, ale také jako vůz pro cestování. Jeho podvozek umožňoval montáž kardanové hřídele a předního diferenciálu, což usnadnilo vývoj pohonu všech kol. V roce 1985 se na trhu objevily první modely Transporter a Caravelle syncro. Volkswagen na vývoji a výrobě těchto verzí spolupracoval s rakouskou společností Steyr-Daimler-Puch, která byla známým specialistou na pohon všech kol. Finální montáž modelů T3 syncro probíhala v jejich závodě v Grazu.
Na rozdíl od testovacích modelů T2, které měly volitelný pohon všech kol, měl T3 syncro trvalý pohon přední nápravy propojený přes kardanový hřídel a viskózní spojku. Ta se ukázala jako velmi odolná a efektivní. Karoserie byla navíc o 60 mm zvýšená, vůz měl speciální tlumiče a byl k dispozici i s uzávěrkami diferenciálů. Verze T3 syncro s 16palcovými koly byla určena pro extrémní podmínky a nabízela světlou výšku až 246 mm.
T4 syncro a rekordní jízda Panamericanou (1999)
V roce 1993 byl představen model T4 syncro, který využíval viskózní spojku k přenosu výkonu mezi přední a zadní nápravou. Tento model se stal legendou v roce 1999, kdy Volkswagen Užitkové vozy vyslal T4 Multivan syncro na rekordní jízdu z Aljašky do Ohňové země. Dvě posádky vyrazily 25. září z Prudhoe Bay na Aljašce s cílem dorazit do Ushuaie v Argentině co nejrychleji. První tým s vozem T4 Multivan syncro (SPZ WOB AZ 152) dorazil do cíle za 15 dní, 14 hodin a 6 minut, čímž si zajistil zápis do Guinnessovy knihy rekordů.
Od T5 po současnost: 4MOTION a elektrický pohon všech kol
V roce 2004 přišel Volkswagen s novou generací pohonu všech kol – systémem 4MOTION. Namísto viskózní spojky začal využívat vícelamelovou spojku v olejové lázni, která reagovala rychleji a efektivněji. Od roku 2010 byla tato technologie elektronicky řízená, což umožnilo ještě rychlejší přenos výkonu na potřebná kola.
V současnosti sedmá generace modelu Bulli nabízí tři různé produktové řady s pohonem všech kol:
• Multivan a California jsou od podzimu 2024 dostupné s prvním hybridním pohonem všech kol eHybrid 4MOTION, kde zadní nápravu pohání pouze elektromotor.
• Transporter TDI 4MOTION a Caravelle TDI 4MOTION využívají elektronicky řízený diferenciál pro zadní nápravu.
• ID. Buzz Cargo Pro 4MOTION a ID. Buzz GTX mají pohon všech kol čistě na elektrický pohon.
Díky těmto inovacím nebude ani v roce 2025 nic bránit tomu, aby se s dodávkou VW vydali cestovatelé do Sahary – a stejně jako dříve, silnice nejsou potřeba.
Zdroj: www.vwn-presse.de