Transporter slaví 75 let
Volkswagen Užitkové vozy slaví 75 let modelu VW Bus. Jedná se o užitkové vozidlo s nejdelší výrobní historií v Evropě. Dne 8. března 1950 sjel z výrobní linky ve Wolfsburgu první Transporter – nebo zkráceně T1. Od té doby následovalo více než 12,5 milionu dalších vozů VW Bus, které se od roku 1956 vyrábějí v Hannoveru. To z něj činí nejúspěšnější evropské užitkové vozidlo všech dob...
Již po celá desetiletí je kultovním vozem. Od modelu T1 až po šestou generaci T6.1 vždy jedna platforma tvořila základ pro všechny varianty – od dodávek po ikonické obytné vozy. Avšak éra elektromobility si vyžádala transformaci tohoto všestranného vozidla, a tím i změnu přístupu: z původního „Jeden VW Bus pro všechny“ se stalo „Ten správný VW Bus pro každého“. Současný Multivan odstartoval novou éru v roce 2021 – dodávku určenou pro volný čas i práci, která byla poprvé k dispozici také s volitelným plug-in hybridním pohonem. První plně elektrický VW Bus ve velkosériové výrobě následoval v roce 2022 pod názvem ID. Buzz. V roce 2025 se na trh dostane také nová produktová řada Transporter jako třetí modelová série.
Současná nabídka vozů VW Bus se tak skládá ze tří pilířů se šesti základními modely: Multivan a designově shodný California, ID. Buzz a užitkový ID. Buzz Cargo, stejně jako Transporter a jeho technicky shodná varianta pro přepravu osob Caravelle. Všechny tyto modely si dodnes zachovávají DNA multifunkčního modelu T1 ve svém designu i koncepci. A tak to i zůstane.
T1 – 1950 až 1967
Evropa se v roce 1950 musela znovu postavit na nohy a spolu s ní především Spolková republika Německo, která byla založena o rok dříve. Američan Bing Crosby byl tehdy hudební superstar, Elvis Presley byl ještě teenager a Paul McCartney školák. Zatímco rocková hudba se teprve začínala formovat, Volkswagen už pátým rokem vyráběl malý automobil, který slavil úspěch po celém světě: Brouka, známého také jako Typ 1. V této době, 8. března, zahájil Volkswagen sériovou výrobu druhé modelové řady: Transporteru. Interně jej jednoduše nazývali Typ 2. Byl to stále prázdný list v historii automobilismu. Ale jeden z těch, na které se netrpělivě čekalo. Zvláště německé podniky, které prožívaly hospodářský zázrak, naléhavě potřebovaly cenově dostupnou dodávku.
Stejně naléhavě bylo potřeba i jméno pro Typ 2. Už v roce 1949 chtěl Volkswagen u patentového úřadu zaregistrovat název „Bulli“ jako ochrannou známku pro VW Bus. Jiná firma si však už dříve zajistila práva na toto označení pro sněžnou rolbu. Smůla – nebo možná ne: název Bulli si totiž nakonec stejně našel cestu k fanouškům. V německy mluvících zemích se tak neoficiálně zrodilo jméno této dodávky. Oficiálně však vůz zatím zůstával pod názvem „Transporter“.
První verze 4,10 metru dlouhého Transporteru neboli T1 byla skříňová dodávka bez oken v nákladovém prostoru. Jeho objem činil úctyhodných 4,5 kubického metru. Dvoudílné čelní sklo mu v Británii vyneslo přezdívku „Splittie“. Se čtyřválcovým plochým motorem z Brouka o výkonu 18 kW (25 koní) dosahoval T1 maximální rychlosti 80 km/h; později byl výkon zvýšen na 32 kW (44 koní) s maximální rychlostí 105 km/h. Rychle následovaly další varianty karoserie: již v dubnu 1950 byla k dispozici verze Kombi (s okny v zadní části), poté mikrobus a valník.
V červnu 1951 se objevila speciální verze, která je dnes považována za nejlegendárnější klasický VW Bus: „Malý autobus ve speciální verzi“ – fanoušky pojmenovaný jako „Samba bus“. Nabízel místo pro devět osob, měl až 23 oken, dvoubarevný lak a luxusní výbavu včetně panoramatické skládací střechy. V roce 1956 Volkswagen přesunul výrobu do nové továrny v Hannoveru. Dne 2. října 1962 už z výrobních hal vyjel miliontý T1. V červenci 1967 byl T1 po více než 1,8 milionu vyrobených kusů nahrazen modelem T2. Přesto se T1 v Brazílii vyráběl až do roku 1975.
První generace je mezi sběrateli mimořádně oblíbená; v závislosti na variantě se za ni dnes platí i šestimístné částky v eurech.
T2 – 1967 až 1979
Desítky tisíc mladých lidí se v roce 1967 sjely na Monterey Pop Festival v Kalifornii. The Beatles vydali album Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, jedno z nejvýznamnějších hudebních alb všech dob. Uprostřed tohoto hudebního doprovodu své doby debutovala druhá generace VW Bus: model T2. Právě s tímto vozem vyrůstala generace baby boomers. V dětství v něm objevovali svět se svými rodiči, poštovní služby s ním doručovaly balíky, řemeslníci po celé Evropě v něm jezdili do práce a policisté i záchranáři v něm vykonávali svou službu. Jako obytný vůz se T2 stal nezničitelným dopravním prostředkem pro dobrodruhy a cestovatele.
V srpnu 1969 ve Woodstocku psali hudební dějiny Jimi Hendrix, Joan Baez a další legendy. A VW Bus byl opět v centru dění. Tři dny míru a hudby ve Woodstocku daly vzniknout nejslavnější fotografii VW Bus vůbec: snímku „květinového T1“ – Light Bus – s párem na střeše. Tento obraz se nesmazatelně zapsal do kolektivní paměti lidstva a učinil z VW Bus symbol automobilové svobody. Tento konkrétní T1 vytvořil a pomaloval umělec Dr. Bob Hieronimus, který zůstal s VW Bus spojený i nadále a v roce 2023 vytvořil moderní interpretaci s názvem Earth Buzz.
Nejnápadnější změnou u modelu T2 byla nová přední část. Namísto svislé V-modulace mezi kulatými světlomety vsadil Volkswagen na design s vodorovnými liniemi, které zdůraznily šířku vozu. Modernější vzhled podtrhovala i větší boční okna a nově jednodílné, silně zakřivené čelní sklo. T2 také poprvé dostal posuvné dveře jako standardní výbavu. Inženýři výrazně modernizovali technické řešení, především podvozek a brzdy. Rozvor 2,40 metru zůstal zachován, šířka se mírně zvětšila a délka narostla o 20 centimetrů. Výsledkem byl ještě prostornější interiér.
V roce 1972 následoval velký facelift, který dále upevnil úspěch tohoto bestselleru. V roce 1978 sjel z výrobní linky už 4,5miliontý Transporter. O rok později byla německá výroba T2 ukončena, přičemž do té doby bylo vyrobeno 2,2 milionu kusů této generace VW Bus. Jeho výroba však zdaleka neskončila. Pokračovala jinde: až do roku 1987 v mexickém závodě Puebla s vzduchem chlazeným plochým motorem a až do roku 1996 s vodou chlazenými čtyřválcovými motory. Navíc se v brazilském Volkswagen do Brasil vyráběla verze T2c až do roku 2013, kdy přísnější bezpečnostní a emisní normy znamenaly definitivní konec této legendy. Posledních 1 200 vozů T2 bylo vyrobeno jako speciální edice 56 Anos Kombi – Last Edition.
T3 – 1979 až 1992
Na konci 70. let formovaly jedinečný zvuk této éry nové kapely jako Dire Straits a The Alan Parsons Project, ale i kultovní rockové legendy jako Pink Floyd a Yes. Dire Straits vynikali dosud nevídanou jasností a precizností, zvláště s hity jako Sultans of Swing. Podobně jasné kontury měl i nový T3 od Volkswagenu, představený v roce 1979 – nejhranatější VW Bus všech dob. Zároveň byl ale T3 technicky nejpokročilejším Transporterem své doby. Na jeho základě vznikly i legendární modely jako první California a první Multivan. Koncepčně sice navazoval na své předchůdce, ale díky moderním technologiím posunul technické DNA Transporteru do současnosti. Volkswagen udělal velký pokrok v oblasti pasivní bezpečnosti. Širší karoserie přinesla výrazně více prostoru pro pasažéry i náklad, přičemž délka a výška vozu se zvětšily jen mírně. Ke zlepšení stability přispěly i standardně montované ploché motory.
Při uvedení na trh byly vzduchem chlazené ploché motory T3 dostupné ve verzích s výkonem 37 kW (50 PS) až 51 kW (70 PS). V roce 1981 dostal Transporter poprvé vzadu umístěný vodou chlazený dieselový motor s výkonem 37 kW (50 PS). O rok později následovaly speciálně pro VW Bus vyvinuté vodou chlazené ploché motory s výkonem 44 kW (60 PS) a 57 kW (78 PS), později až 82 kW (112 PS).
V roce 1985 Volkswagen představil řadu dalších inovací. Benzinové motory byly vybaveny katalyzátory a dieselové motory dostaly poprvé turbodmychadlo. Především však byla nabídka rozšířena o modely s pohonem všech kol a viskózní spojkou, označené jako syncro. Od roku 1988 se objevila první továrně vyráběná obytná verze: California. Tento nový T3 California se okamžitě stal bestsellerem – za první rok se prodalo 5 000 kusů.
Když z výrobní linky v Hannoveru sjel poslední T3, modely jako Caravelle a Multivan už dávno patřily mezi prodejní hity. Zvláštní edice Multivan White Star a Blue Star se ve stejné době staly ikonami. Syncro verze T3 a 2 500 kusů limitované edice Multivan Limited Last Edition, která je dnes velmi vyhledávaným veteránem, se vyráběly až do roku 1992 v rakouském závodě Steyr-Daimler-Puch v Grazu. V Jihoafrické republice se T3 vyráběl dokonce až do roku 2002.
T4 – 1990 až 2003
Na začátku 90. let bylo téměř nemožné zapnout autorádio, aniž by v něm hrála skladba Phila Collinse nebo Madonny – a v Německu kapel jako BAP, Westernhagen či Grönemeyer. V této hudební atmosféře Volkswagen v srpnu 1990 představil nový T4. Čtvrtá generace představovala technickou revoluci. Po 40 letech pohonu zadních kol a motoru umístěného vzadu změnil Volkswagen celý koncept pohonu: motory byly nyní vpředu a poháněly přední kola. Výjimkou byly verze s pohonem všech kol syncro, které – stejně jako u T3 – poháněly i zadní nápravu. Tento přechod na přední pohon změnil vše: design, podvozek, motory i prostor v interiéru. Zejména vzadu se uvolnilo mnohem více místa, které dříve zabíral plochý motor T3. Část tohoto prostoru zabrala nová zadní náprava s vlečenými rameny a volitelný pohon všech kol syncro, ale zbytek vytvořil dodatečný nákladový prostor. Nové uspořádání pohonu zlepšilo jízdní vlastnosti a přiblížilo T4 spíše osobním vozům.
Přední část T4 byla prodloužena, aby se vytvořil dostatek místa pro příčně uložené řadové čtyřválcové a pětiválcové motory a také pro lepší deformační zóny při nárazu. Při uvedení na trh si zákazníci mohli vybrat mezi třemi vodou chlazenými benzinovými motory a dvěma naftovými motory s výkonem od 49 kW (61 PS) do 81 kW (110 PS). Od roku 1993 byla k dispozici také verze T4 syncro s pohonem všech kol. V roce 1995 se Volkswagen Užitkové vozy stal samostatnou značkou v rámci koncernu, což bylo v lednu 1996 oslaveno rozsáhlou modernizací modelu T4. Největší změny se odehrály pod kapotou: poprvé se v Transporteru objevil pětiválcový motor 2.5 TDI s přímým vstřikováním nafty. Delší přední část verzí pro osobní přepravu umožnila integraci benzinového šestiválce VR6 o objemu 2,8 litru. Od roku 1998 měl vrcholný model TDI výkon 111 kW (151 PS) a šestiválec až 150 kW (204 PS).
Volkswagen Užitkové vozy se s T4 rozloučil exkluzivním speciálním modelem: Multivan Last Edition s mimořádně bohatou standardní výbavou. Po 14 letech výroby a přibližně dvou milionech vyrobených kusů byl revoluční T4 v roce 2003 nahrazen modelem T5.
T5 – 2003 až 2015
Christina Aguilera, Dido a Norah Jones, Robbie Williams, Herbert Grönemeyer a Justin Timberlake určovali hudební scénu roku 2003. V německy mluvících zemích se Grönemeyerova píseň Mensch stala hitem, který znal každý. Právě v tomto roce uvedl Volkswagen Užitkové vozy pátou generaci Transporteru – T5. Nový model nabídl více prostoru a variabilitu, jakou dosud žádný jiný VW Bus neposkytoval. Transporter debutoval v provedení Kombi, skříňová dodávka, valník, dvojkabina a podvozek pro speciální nástavby. Kromě toho Volkswagen Užitkové vozy redefinoval pojem VW Bus modernizovanými verzemi modelů Caravelle, Multivan a California.
Design T5 přímo navazoval na DNA a styl svého předchůdce, avšak působil ještě jasněji, mohutněji a nadčasověji. Interiér byl navržen s důrazem na ergonomii, což se projevilo zejména na pracovišti řidiče. Ovládací prvky byly logicky rozmístěny v jedné vizuální ose a řadicí páka byla umístěna na optimálně dostupné pozici na středové konzole. Pohon zajišťovaly v době uvedení na trh turbodieselové motory (TDI) s technologií čerpadlo-tryska a benzinové agregáty. Výkon naftových motorů se pohyboval mezi 63 kW (86 PS) a 128 kW (174 PS), zatímco benzinové motory nabízely výkon od 85 kW (115 PS) až po vidlicový šestiválec s výkonem 173 kW (235 PS). Kvůli nově vyvinuté technologii vícelamelové spojky bylo označení verzí s pohonem všech kol změněno z syncro na 4MOTION.
S uvedením nové Californie přesunul Volkswagen Užitkové vozy výrobu ikonického obytného vozu do Hannoveru. Mezi vrcholy modelové řady T5 patřily speciální edice jako California NoLimit, limitovaná na 222 kusů, extrémně luxusní Multivan Business s individuálními sedadly v designu modelu Phaeton a terénní Multivan PanAmericana s pohonem všech kol. Rok 2007 přinesl důvod k oslavě: Volkswagen Užitkové vozy konečně získal práva na jméno Bulli.
O dva roky později byly původní motory TDI nahrazeny novými, tiššími čtyřválcovými dieselovými motory s technologií common-rail a výkonem až 132 kW (180 PS). Také benzinové motory prošly inovací a byly nahrazeny přeplňovanými čtyřválci s přímým vstřikováním paliva (TSI), které nabízely výkon 110 kW (150 PS) a 150 kW (204 PS). Výroba modelu T5 pokračovala až do roku 2015. Po 13 letech a přibližně dvou milionech vyrobených kusů jej nahradil výrazně modernizovaný model T6.
T6 a T6.1 – 2015 až 2024
Přesně před deseti lety zpívala Adele svůj hit Hello, který na YouTube nasbíral více než miliardu zhlédnutí a stal se jedním z nejúspěšnějších videoklipů všech dob. Ve stejném roce ovládla Taylor Swift žebříčky písní Blank Space a hned po ní Ed Sheeran s Thinking Out Loud. Tak zněl rok 2015, kdy Volkswagen představil další evoluční stupeň VW Bus – T6. Nové motory, ještě pokročilejší asistenční systémy a modernější infotainment charakterizovaly novou generaci. Díky mnoha detailním vylepšením představovala šestá generace VW Bus další samostatný krok v historii modelu a současně ohromila svou vysokou kvalitou a vyspělostí. Modelová řada T6 byla rozdělena na užitkové verze skříňová dodávka, valník, dvojkabina, Kombi a Caravelle a na rodinně orientované varianty Multivan a obytný vůz California.
Zvenku byl T6 rozpoznatelný především díky přepracované přední části. Jeho design kombinoval elegantní linearitu s dynamickým vzhledem. Model T6 získal na exkluzivitě a osobitosti i díky nízko posazenému přednímu nárazníku. Nové dvoubarevné lakování odkazovalo na první generace VW Bus. Nabídka motorů zahrnovala čtyři nové turbodiesely (TDI) a dva benzínové motory s přeplňováním (TSI), všechny o objemu dvou litrů. Ve srovnání s předchozím modelem ušetřily nové motory přibližně jeden litr paliva na 100 km. Všechny pohonné jednotky byly standardně vybaveny funkcí Start/Stop. Výkony motorů se pohybovaly od 62 kW (84 PS) až po 150 kW (204 PS). Podle výkonové verze byly kombinovány s pětistupňovou nebo šestistupňovou manuální převodovkou, případně sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Mnoho variant bylo navíc dostupných s pohonem všech kol 4MOTION. Vrcholem techniky bylo volitelné adaptivní řízení podvozku DCC. Kromě toho přinesl T6 do modelové řady řadu nových asistenčních a bezpečnostních systémů.
Že i vyspělá šestá generace VW Bus mohla být ještě dále zdokonalena, dokázal T6.1, představený na podzim 2019. Volkswagen Užitkové vozy tímto faceliftem převedl kultovní model do éry digitalizace. Kompletně přepracovaná palubní deska T6.1 byla poprvé nabízena s plně digitálními přístroji. Infotainment zahrnoval interaktivní konektivitu prostřednictvím integrované e-SIM a nabízel online funkce a služby. Zároveň systém přinesl přirozené hlasové ovládání, které usnadnilo intuitivní ovládání vozidla. T6.1, vyráběný až do roku 2024, prošel také modernizací výbavových linií a designovou aktualizací.
Současný Multivan a California – od roku 2021 a 2024
V listopadu 2021 představila divize Volkswagen Užitkové vozy novou generaci Multivanu, která přinesla ohromující množství inovací. Poprvé v historii byla pohonná a elektronická architektura VW Bus založena na modulární platformě MQB (Modularer Querbaukasten). Díky tomu otevřel Volkswagen Užitkové vozy pro Multivan novou éru špičkových technologií. Žádný předchozí Multivan nebyl tak flexibilní, propojený a udržitelný. Již od roku 2021 byla v nabídce první plug-in hybridní verze.
V polovině roku 2024 uvedl Volkswagen na trh novou generaci modelu California, která vychází z prodloužené verze Multivanu. Tento obytný vůz byl přepracován do posledního detailu, přesto zůstal věrný svému ikonickému dědictví. Přenesl DNA svých legendárních předchůdců do současnosti i budoucnosti.
Od konce roku 2024 je pro Multivan i California dostupný plug-in hybridní pohon s pohonem všech kol 4MOTION. Díky dlouhému dojezdu na elektřinu se tak tyto dva kultovní modely stávají ideálními vozy pro každodenní provoz. Zároveň nabízejí působivý kombinovaný dojezd a na nezpevněných cestách kempovacích ploch zajišťují optimální trakci. Modely Multivan eHybrid 4MOTION a California eHybrid 4MOTION navíc disponují elektrickou nezávislou klimatizací. Ta umožňuje chlazení, větrání a vytápění vozu bez spuštěného motoru. Klimatizační systém čerpá energii buď z vysokonapěťové baterie, nebo z externího zdroje během nabíjení, což zaručuje příjemnou teplotu v interiéru ještě před zahájením cesty.
Současný ID. Buzz a ID. Buzz Cargo – od roku 2022
Dne 9. března 2022 představil Volkswagen ve světové premiéře sériovou verzi nového modelu ID. Buzz. Od samého počátku byl tento elektrický VW Bus nabízen ve dvou variantách: jako ID. Buzz Pro pro rodiny, volný čas a podnikání a jako ID. Buzz Cargo pro řemesla, firmy a průmysl. Tato koncepce platí dodnes, přičemž od roku 2022 se rodina ID. Buzz významně rozšířila a vylepšila.
V roce 2024 byl uveden zcela nový, vysoce efektivní pohon s výkonem 210 kW (286 PS) a novou baterií s kapacitou 79 kWh (netto). Další novinkou v nabídce je ID. Buzz s prodlouženým rozvorem, který maximalizuje prostor a je vybaven větší 86kWh baterií (netto). Všechny verze s výkonem 210 kW mají pohon zadních kol.
Rovněž v roce 2024 se představila vrcholná verze – ID. Buzz GTX s výkonem 250 kW (340 PS). Tento model je nejsilnějším VW Busem v historii a nabízí neporovnatelnou dynamiku, pohon všech kol a vysokou tažnou kapacitu. ID. Buzz GTX je k dispozici s oběma rozvory. Varianta s normálním rozvorem využívá baterii o kapacitě 79 kWh, zatímco verze s dlouhým rozvorem disponuje větší 86kWh baterií. Tento výkonný pohonný systém je dostupný i pro ID. Buzz Cargo Pro 4MOTION.
Na opačném konci nabídky se nacházejí nové základní modely s pohonem zadních kol – ID. Buzz Freestyle a ID. Buzz Pure s výkonem 125 kW (170 PS) a baterií o kapacitě 59 kWh (netto), které rozšiřují dostupnější varianty této modelové řady.
Zdroj: vwn-presse.de