Transporter T5

Pátá generace
Psal se rok 2003 a z montážní linky začaly sjíždět zbrusu nové modely zatím poslední generace Téček. Zůstává komfort z velkého prostoru a silného, robustního, multifunkčního vozu, ale řidiči nabízí zároveň požitek z řízení ne nepodobný tradičnímu osobnímu vozu. Počátek třetího tisíciletí byl ve znamení peněz – bylo snazší je vydělat a snazší utratit. I s tím u Volkswagenu počítali a prvním modelem, jenž se dostal na trh, tak byl komfortní multivan. Transporter a další modely následovaly až v dalších měsících.
Multivanu byly do výbavy přidány posuvné dveře i na straně řidiče, čímž se zařadil mezi plnohodnotná MPV. Potěšení i opravdový zážitek z jízdy měla zajistit hned pětice motorizací (jak benzinové tak dieslové motory) s výkony ve spektru od 77 kW/104 PS po 170 kW/230 PS. Důležitou roli měla sehrát také nově vyvinutá „ekonomická“ 2.5 litrová dieslová jednotka s pěti válci a točivým momentem v rozmezí od 340 do 400 nM. Každá motorizace měla k dispozici šestistupňovou manuální, či automatickou převodovku.
Motory s vysokým výkonem však bylo nutné doplnit o kvalitní podvozek, aby výsledný efekt z jízdy dostál svým papírovým předpokladům. Inženýři se museli vypořádat s poměrně velkou tuhostí karoserie (přece jen se stále jednalo o užitkový vůz), ale primárním cílem nebylo nic jiného, než řízení nového Multivanu co nejvíce přiblížit právě vlastnostem osobního vozu.
O rok později, tedy v roce 2004, sjely první Californie z montážní linky v Hannoveru a od té doby se vyráběly i nadále zde. Základ úspěšného designu se nezměnil, počet dostupných variací byl však redukován pouze na verzi s vyklápěcí střechou, jíž bylo možné vysunout, či složit, pomocí elektro-hydraulického ovládání. V roce 2005 byl do výroby zařazen také model se zvýšenou střechou. Interiér byl upraven tak, aby se v něm řidič i pasažéři více cítili jako v osobním voze, křivky nábytku se více zakulatily, tradiční materiály byly nahrazeny „sandwichovými“ panely z hliníku. Vrchní postel byla poprvé vybavena lamelovým roštem. Více prostoru pomáhaly tvořit také promyšlené detaily, jako například multifunkční stolek uložený tak šikovně, že jej podle počtu vysunutých nohou bylo možné použít jak vně, tak uvnitř vozu. Ve standardní výbavě byla také dvě skládací křesla připevněná na víko zavazadlového prostoru.
Postupem času dospěl koncern k určitému přehodnocení programu „California“. Modelová řada byla na nějaký čas pojmenována „Beach“ a obsahovala ve standardní výbavě vyklápěcí střechu s manuálním ovládáním. Tato mutace stála na základech Transporteru, ale interiér byl odvozen z mnoha prvků převzatých především z Multivanu. Osobitým znakem zůstala trojmístná zadní sedačka pro pasažéry a spaní umístěné nad prostorem pro zavazadla. Logickým nástupcem Californie poprvé postavené před 23 roky se však stala až komfortní verze označená příznačně jako California „Comfortline“.
Kam se bude ubírat další vývoj Užitkových vozů Volkswagen, naznačí již další model. O „Té Šestce“ se mluví již nějakou dobu, nyní však hlasitěji, než kdy dříve. Doba se zrychluje a faceliftovaná řada T5 s ní nebude držet krok věčně. Na konstruktérech německého giganta tak je, aby vytvořili opět ten nejlepší užitkový vůz. Snad to bude brzy...
- Fotogalerie: