Transporter T6
Šestá generace
Modelová řada T je v Německu již dlouhá desetiletí jedničkou na trhu. Během uplynulých 13 let byly na celém světě prodány téměř dva miliony vozů páté generace T5. Během 65 let výroby všech generací této modelové řady to je již celkem 12 milionů vozů. Na tuto úspěšnou historii nyní naváže nový Transporter. Stejně jako doposud je modelová řada T rozdělena do tří základních kategorií – užitková vozidla (skříňový vůz, valník, dvojitá kabina a kombi), MPV koncipované pro podnikání i soukromé využití (Multivan a Caravelle), jakož i vozidla pro volný čas (California). Dva rozvory a tři výšky střechy jsou další faktory, které zvyšují mimořádnou variabilitu a funkčnost této modelové řady. S velkým počtem nabízených variant poháněcího ústrojí vychází celkem více než 500 variant.
Nová generace je na první pohled rozpoznatelná především podle zcela nové čelní partie. Její design spojuje stylovou přímočarost s velkým výrazem síly. Cíleně vedené a jasně definované linie dávají této modelové řadě moderní a zároveň nadčasovou tvář, která nikdy nevyjde z módy. Nová generace navíc získala na charismatu, exkluzivitě a dynamice díky dolů protaženému nárazníku, který se nízko nad vozovkou začíná téměř vertikálně zvedat vzhůru. Originalitou oplývá také záď, jejíž horizontální prolis zdůrazňuje šířku vozidla. Ta je ještě umocněna širokým zadním oknem a geometricky jasně vymezeným prostorem pro registrační značku osvětlenou diodami LED. Nápadnými prvky jsou níž umístěná vnější zpětná zrcátka a ukazatele směru, uložené dynamicky v prolisu. Profil je kromě toho charakterizován nově koncipovanými koly, dodávanými v rozmanitých designech.
Přístrojová deska modelové řady T se stejně jako dosud vyznačuje vysokou úrovní praktičnosti, vyváženou ergonomií, četnými odkládacími prostory a mimořádnou přehledností. Agilní charakter vozidla je navíc zdůrazněn nejlepším možným výhledem všemi směry. V závislosti na modelu jsou sedadla řidiče a spolujezdce vpředu na přání elektricky nastavitelná. Většinu z četných možností nastavení lze pak realizovat příslušnými ovládacími prvky. Další předností je paměť pro uložení nastavení polohy sedadla řidiče do paměti. Elektricky nastavitelná sedadla disponují navíc sériově vyhříváním. Do výbavy na přání bylo zařazeno také vyhřívané sklo čelního okna. Tato funkce si v nejkratší době poradí i s námrazou a zabraňuje přimrznutí stíracích lišt ke sklu okna.
Odkládací prostory jsou uspořádány v závislosti na modelu. Rozhodující je přitom počet sedadel v první řadě, jemuž jsou přizpůsobena dvě základní uspořádání přístrojové desky. Některé přihrádky a schránky jsou otevřené, jiné uzavíratelné, ale nejnápadnějším rozdílem je jinak tvarovaná středová konzola. Ta má v užitkových verzích štíhlejší tvar. Ve variantách pro přepravu osob jsou do výrazně širší středové konzoly navíc integrovány dva držáky nápojů, přihrádka pro multimediální přístroje včetně rozhraní „Comfort“ pro mobilní telefon (na přání) a přihrádka pro lahve, která může být stejně jako schránka před sedadlem spolujezdce chlazená napojením na klimatizaci.
Motory
Nabídka motorů zahrnuje celkem šest jednotek – čtyři nové čtyřválce TDI a dva TSI. V závislosti na výkonu jsou kombinovány s pětistupňovou či šestistupňovou mechanickou převodovkou nebo se sedmistupňovou převodovkou DSG. Mnoho variant, bez ohledu na verzi převodovky, lze navíc objednat s pohonem všech kol 4MOTION. Všechny motory se vyznačují mimořádnou hospodárností. Nové motory napříč celou modelovou řadou ušetří litr paliva na sto kilometrů v porovnání s předchozí generací. Všechny motory jsou sériově vybaveny systémem stop/start.
Na trhy s emisní normou EU6 bude modelová řada T uvedena se zcela novou generací motorů TDI s interním označením EA288 Nutz. Tento motor byl vyvinut s ohledem na náročné požadavky kladené na užitková vozidla. Dlouhá životnost a odolnost proto měly nejvyšší prioritu. Vpředu napříč uložené motory jsou skloněny vpřed o osm stupňů. Mají zdvihový objem 1968 cm3 a jsou připraveny ve výkonových variantách 62 kW/84 k, 75 kW/102 k, 110 kW/150 k a 150 kW/204 k. Zážehovou alternativou je rovněž čtyřválcový motor se zdvihovým objemem 2,0 litru, který poskytuje nejvyšší výkon 110 kW/150 k nebo 150 kW/204 k. Maximum točivého momentu má hodnotu 280 nebo 350 N.m a je k dispozici již od 1500 min-1. Stejně jako motory TDI disponují i motory TSI systémem stop/start.
Podvozek modelu Transporter vyvolával vždy nadšení, a tak je tomu i u nové generace. Ještě individuálnější charakteristiku nabízí adaptivní systém dynamické regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control) pro varianty s uzavřenou karoserií. Vozidlo s tímto systémem může být přizpůsobeno třem „jízdním stylům“ pomocí komfortního, normálního a sportovního režimu. V těchto případech se elektricky nastavitelné tlumiče přizpůsobují zvolenému jízdnímu stylu v rámci příslušného programu. „Předvídavý“ systém DCC umožňuje další vylepšení již tak příkladných jízdních a brzdných vlastností. Kotoučové brzdy na všech kolech zaručují suverénní zpomalení již při malém tlaku na pedál brzdy.
Asistenční a bezpečnostní systémy
Mnohé systémy jsou v současnosti legislativně předepsány, ale kromě nich existuje ještě velký počet elektronických „pomocníků“, kteří usnadňují automobilový život ve stále hustější dopravě a zvyšují bezpečnost jízdy.
Systém „Front Assist“ pro sledování situace před vozem, dodávaný pro modely Transporter na přání a pro Multivan Business sériově, rozpoznává prostřednictvím radaru kritickou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a pomáhá zkracovat brzdnou dráhu. Řidič je v nebezpečných situacích systémem varován vizuálně a akusticky, poté následuje krátké výstražné přibrzdění.
U adaptivního tempomatu („ACC“) měří senzor vzdálenost a relativní rychlost vpředu jedoucího vozidla. Řidič nastaví požadovaný časový odstup od vpředu jedoucího vozidla a rychlost jízdy příslušnými tlačítky na multifunkčním volantu. Senzor pak v rámci svého dosahu průběžně sleduje oblast před vozem. Ve spojení s DSG brzdí „ACC“ vozidlo až do úplného zastavení, například v kolonách nebo před dopravní zácpou. ACC zajistí v závislosti na situaci následně i automatický rozjezd vozidla v rámci definovaného časového úseku.
Součástí systémů „Front Assist“ a „ACC“ je funkce nouzového brzdění City, která podporuje řidiče v nízkých rychlostech pod 30 km/h. Pokud řidič přehlédne překážku, začne systém automaticky brzdit, a sníží tak nárazovou rychlost. Podle statistik tvoří 22 % všech nehod se zraněním osob kolize s větším počtem překážek. Multikolizní brzda v sériové výbavě modelu Transporter toto riziko účinně minimalizuje.
Za příplatek se dodává asistent dálkových světel „Light Assist“, který na základě informací z kamery zapíná a vypíná dálková světla. Na přání je k dispozici také „asistent pro rozpoznávání únavy řidiče“, který rozpoznává odchylky od normálního chování řidiče za volantem a doporučí řidiči přestávku k odpočinku, je-li to zjevně zapotřebí. Na přání dodávané elektronické zesilování hlasu pomáhá za jízdy řidiči soustředit se na sledování dopravní situace. Aniž by musel otáčet hlavu, je hlas řidiče a příslušné hovořící osoby v prostoru pro cestující automaticky zesilován reproduktory audiosystému.
Ve spojení s audiosystémy Composition Color, Composition Media a navigačními systémy Discover Media a Discover Media Plus lze objednat na přání dodávanou zadní kameru („Rear View“), která se aktivuje zařazením zpětného chodu, aby poskytovala jasný obraz situace za vozidlem. Pomocné linie na displeji zobrazují trajektorii pohybu vozidla v závislosti na úhlu natočení předních kol. Podporu při parkování poskytuje také ParkPilot. Parkovací senzory pomáhají řidiči při parkování zvukovou signalizací.
Pro vozidla s pohonem všech kol 4MOTION je na přání k dispozici asistent pro sjíždění strmých svahů, který umožňuje bezpečnou a kontrolovanou jízdu ze svahu individuálními brzdnými zásahy na jednotlivých kolech, jichž není řidič prostřednictvím pedálu brzdy schopen, a úpravou otáček motoru.
Elektronický systém pro stabilizaci soupravy u vozidel s tažným zařízením používá rovněž komponenty systému ESP, a přispívá tak velkým dílem k bezpečnosti jízdy s připojeným přívěsem. Zejména v regionech s chladným počasím a sněhovými srážkami se uplatní nové vyhřívané sklo čelního okna, které podporuje funkci ventilátoru. Za příplatek mohou být přední a zadní světlomety osazeny technikou LED.
Informační a zábavní systémy
Volkswagen Užitkové vozy vybavuje modely Transporter zcela novou generací audiosystémů a audiosystémů s navigačním systémem. Pro bezpečné řízení jsou všechny přístroje vybaveny systémem handsfree Bluetooth. U displeje s úhlopříčkou 6,33“ používá Volkswagen Užitkové vozy poprvé senzory přiblížení. Jakmile řidič nebo spolujezdec vpředu přiblíží ruku k dotykovému displeji, systém se automaticky přepne ze zobrazovacího do ovládacího režimu. Displeje mají také funkci, která umožňuje procházet seznamy, například multimediálních souborů uložených na paměťové kartě SD, prostým pohybem prstu po displeji. Dále je v závislosti na zvolené výbavě k dispozici rozhraní „Comfort“ pro mobilní telefony, které zahrnuje bezdrátové propojení mobilního telefonu s venkovní anténou vozidla pro mobilní telefony po uložení mobilního telefonu do přihrádky ve středové konzole. To platí i pro odkládací přihrádku nad schránkou před sedadlem spolujezdce.
Celkem jsou pro novou modelovou řadu T na výběr čtyři audiosystémy, resp. audiosystémy s navigačním systémem. Základním systémem je „Composition Audio“. O stupeň výš stojí audiosystém „Composition Color“ s výstupním výkonem 2 x 40 W. Ještě rozsáhlejší výbavou disponuje audiosystém „Composition Media“. Kapacitní barevný displej má v tomto případě úhlopříčku 6,33“ a disponuje gestovým ovládáním (stírací pohyby prstem a změna velikosti zobrazení), které se používá u moderních chytrých telefonů. Audiosystém „Composition Media“ může být doplněn navigačním modulem (Discover Media). Rozsah výbavy a funkcí je shodný, s výjimkou integrovaného navigačního systému s mapovými podklady pro celou Evropu a příslušné čtečky paměťových karet SD. V ceně jsou navíc zahrnuty bezplatné aktualizace navigačních map. Kromě toho je na přání k dispozici APP-Connect, který umožňuje zobrazování a ovládání vybraných aplikací pro chytré telefony prostřednictvím dotykového displeje. To samé platí pro Volkswagen Media Control. U tohoto systému lze ovládat například rádio na tabletu, který je propojen s informačním a zábavním systémem prostřednictvím WLAN. Na vrcholu nabídky stojí Discover Media Plus. V uplynulých letech se výrazně rozšířilo používání internetu na přenosných zařízeních, jako jsou chytré telefony a tablety. V důsledku toho vzrůstá poptávka po okamžitém přístupu k informacím i za jízdy. Na tento trend reaguje nabídka služeb Guide & Inform v rámci systému Car-Net, který může rozšířit funkčnost navigačních systémů Discover Media a Discover Media Plus.
Skříňová verze
Nákladový prostor skříňové verze je přístupný zezadu i z pravé strany vozidla. Ložná plocha činí 4,3 m2. Skříňová verze je sériově vybavena normální střechou se zadním výklopným víkem, které může být na přání nahrazeno dvěma symetrickými zadními křídlovými dveřmi. Úhel otevření obou zadních dveří činí 90 stupňů s aretací a 180 nebo 270 stupňů bez aretace. Sériově dodávané posuvné dveře na pravé straně vozidla umožňují pohodlný přístup k nákladu v přední části nákladového prostoru. Nový Transporter může být na přání objednán také s druhými posuvnými dveřmi na levé straně vozidla. Na výběr jsou stěny mezi kabinou a nákladovým prostorem s oknem nebo bez okna, i verze s poloviční výškou a čalouněnou lištou i bez ní.
Nákladový prostor má v základní verzi ložnou plochu 4,3 m2 a objem 5,8 m3, který vzroste ve verzi se středně vysokou střechou (výška +27,6 cm) na 6,7 m3. Skříňová verze je kromě toho na přání k dispozici s rozvorem prodlouženým o 40 centimetrů. Tato varianta se vyznačuje celkovou délkou 5,29 metru a ložnou plochou 5,0 m2. Z toho plyne objem nákladového prostoru 6,7 m3 ve verzi s normální střechou, resp. 7,8 m3 se středně vysokou střechou. Varianta s vysokou střechou je v nabídce výhradně s dlouhým rozvorem a má objem nákladového prostoru 9,3 m3. Za příplatek se dodávají vyšší posuvné dveře, zatímco zadní křídlové dveře sahají sériově až ke střeše.
Kombi
Nabídka variant Kombi je uspořádána podobně jako u skříňové verze. Kompletně prosklené Kombi může být objednáno ve všech provedeních s maximálně devíti sedadly. V závislosti na rozvoru lze maximální počet sedadel realizovat ve třech nebo čtyřech řadách. Samostatná sedadla v prostoru pro cestující jsou navíc opatřena funkcí Easy Entry. V tomto případě může být opěradlo sklopeno dopředu pro usnadnění přístupu k sedadlům vzadu. Samostatná sedadla s funkcí Easy Entry jsou k dispozici pro levou i pravou stranu interiéru, což je v segmentu Transporteru novinkou.
Speciální variantou je Transporter Kombi Doka Plus, který překlenuje propast mezi ryze užitkovým vozem a komfortním osobním vozem s až šesti sedadly. Klíčovým prvkem je třímístná lavice vzadu a pevná dělicí stěna s oknem v úrovni střešního sloupku C. Vozidlo je tak jasně rozděleno: Zatímco nákladový prostor je přístupný pouze zádí, jsou až dvoje boční posuvné dveře vyhrazeny posádce. Zadní část vozidla navíc nemá žádná boční okna. Maximální objem nákladového prostoru činí v závislosti na rozvoru 3,5 nebo 4,4 m3. Na výběr jsou kromě toho dvě varianty výbavy, jakož i dvě samostatná sedadla nebo jedno samostatné sedadlo v kombinaci s dvoumístnou lavicí pro spolujezdce v první řadě.
Valník a spol
Proslulou rozmanitost nabídky modelů Kombi a skříňových verzí doplňují valníky, valníky s nízkou ložnou plochou a podvozky pro nástavby. V závislosti na rozvoru jsou k dispozici ve verzích s jednoduchou nebo dvojitou kabinou.
Multivan
Multivan ohromí cestující, stejně jako dosud, svým nezaměnitelně velkorysým vnitřním prostorem. V závislosti na verzi výbavy může být druhá řada tvořena jedním nebo dvěma otočnými samostatnými sedadly. Obě sedadla jsou připevněna k podlaze v upravených nosných kolejnicích, v nichž mohou být nezávisle na sobě aretována, otáčena a prostřednictvím vodicí kladky snadno posunována bez nutnosti demontáže sedadel. Možná je i demontáž sedadel a zadní lavice v případě, že je zapotřebí velký prostor pro přepravu zavazadel či jiného nákladu. Všechna samostatná sedadla a krajní sedadla třímístné lavice jsou vybavena úchyty Isofix. Dodatečná montáž dětské sedačky však ani nemusí být nutná, protože na přání lze objednat samostatné sedadlo s integrovanou dětskou sedačkou. Třímístnou lavici vzadu mohou na přání nahradit samostatná sedadla.
Zadní lavice přestavitelná na lůžko je rovněž ukotvena v podlahových kolejnicích a lze ji aretovat na libovolném místě vzadu. Změna polohy zadní lavice je maximálně jednoduchá. Z interiéru i zavazadlového prostoru je přístupná páčka nebo poutko, jejichž zatažením lze zadní lavici téměř plynule posunovat bez nutnosti sklopení. Další odjišťovací páčka slouží k přestavbě na lůžko. Po jejím zatažení lze opěradlo sklopit dozadu, čímž v zadní části interiéru vznikne téměř rovná ložná plocha. Zákazníci, kteří chtějí používat Multivan ke kempování, si mohou objednat prodloužení lůžka, které je rovněž upevněno v kolejnicovém systému. V kombinaci se samostatnými sedadly tím vznikne variabilita zadní části mimořádně prostorného interiéru, která nemá konkurenci.
Vstupní verze Multivan Trendline je tradičně vybavena jedněmi posuvnými dveřmi. Pro Comfortline jsou druhé posuvné dveře dodávány na přání, pro Highline sériově. V těchto případech posouvá funkčnost na luxusní úroveň na přání dodávaný centrální stůl. V modelu Highline jsou posuvné dveře sériově otvírány a zavírány elektricky po zatažení kliky dveří, stisknutí tlačítka nebo povelu dálkového ovládání na klíčku. Jedny nebo dvoje elektricky ovládané posuvné dveře jsou na přání k dispozici i pro ostatní výbavové linie modelu Multivan.
Variabilita sedadel umožňuje vytvořit nepřeberné kombinace uspořádání zadní části interiéru. Možné je všechno mezi normálním zavazadlovým prostorem a obrovským nákladovým prostorem. Svisle montovaná síťová dělicí stěna odděluje náklad od cestujících. Samonavíjecí kryt zavazadlového prostoru slouží jako ochrana před zvědavými pohledy. Otvírání a zavírání zavazadlového prostoru je mimořádně snadné. Kromě výhradně manuálního ovládání je nabízena funkce automatického dovírání, která umožňuje zavírání víka s vynaložením výrazně menší síly. Víko navíc zapadne do zámku s mnohem decentnějším zvukem. Ještě komfortnější je kompletně elektricky ovládaná varianta, která otevře víko po kontaktu s madlem víka, zavře ho po zatažení za poutko nebo otevře a zavře stisknutím tlačítka dálkového ovládání integrovaného do klíčku od vozidla. To usnadňuje především zavírání zadního víka, které je v otevřeném stavu ve výšce přibližně dva metry.
Kromě sériově dodávaných výbavových linií bude Multivan v době uvedení na trh k dispozici také jako speciální model „Generation SIX“, který vychází z verze Multivan Comfortline, jejíž výbava byla rozšířena o celou řadu exkluzivních prvků. Sériová výbava zahrnuje například tmavě tónovaná skla oken, přední a zadní světlomety LED, mlhové světlomety s funkcí odbočovacích světel a chromovaný paket. Mezi exkluzivní prvky výbavy na přání se řadí celkem čtyři varianty dvoubarevného laku karoserie s barevně sladěnými ozdobnými prvky na přístrojové desce a 18“ kola z lehké slitiny v retro designu „Disc“ ve dvou barevných verzích.
Speciální edice disponuje také mimořádně širokou paletou podpůrných elektronických systémů, mezi něž sériově patří parkovací senzory ParkPilot vpředu a vzadu, Side Assist s elektricky sklopnými vnějšími zpětnými zrcátky, adaptivní tempomat ACC a audiosystém Composition Media. Pastvou pro oči v interiéru jsou sedadla čalouněná Alcantarou, kontrastní prošívání na kůží obšitém multifunkčním volantu a páce voliče a kobercové rohože s kontrastním lemováním. Příjemnou teplotu zajišťují vyhřívaná sedadla a automatická klimatizace Climatronic.
Caravelle
Zákazník si může přizpůsobit počet sedadel v zadní části interiéru modelu Caravelle svým individuálním potřebám. Všechny zadní lavice lze demontovat bez nářadí. V závislosti na zvoleném rozvoru mohou být vzadu až tři řady sedadel. Na přání dodávaný upevňovací systém umožňuje navíc v každé řadě zadní části interiéru použití třímístné lavice, kterou lze v závislosti na umístění také složit a překlopit dopředu. Kromě toho mohou být opěradla všech lavic a samostatných sedadel sklopena na sedáky. To samé platí i pro opěradlo lavice pro spolujezdce vpředu, dodávané na přání. Pro obě sedadla u příslušných posuvných dveří je kromě toho na přání k dispozici funkce Easy Entry. V tomto případě lze jednu část sedadla sklopit dopředu, aby byl usnadněn přístup k lavicím vzadu.
Výbavové linie modelu Caravelle odpovídají modelu Multivan a nesou rovněž označení Trendline, Comfortline a Highline. Novinkou v nabídce je přitom Caravelle Highline, dodávaný s motory o výkonu od 110 kW/150 k. Tato verze poslouží jako velmi kvalitní a exkluzivní vozidlo pro přepravu osob. Podobně jako Multivan Highline je tato verze rozpoznatelná podle stříbrných 17“ kol „Cascavel“ z lehké slitiny, mlhových světlometů, tmavě tónovaných skel oken, dvou elektricky ovládaných posuvných dveří a chromovaných ozdobných lišt. Interiér vítá cestující ušlechtilou atmosférou. Příjemné cestování i na delší vzdálenosti zaručují třízónová klimatizace Climatronic, čalounění kůží, osvětlené schůdky a komfortní osvětlení. Neméně reprezentativní charakter má přístrojová deska z modelu Multivan Highline. Součástí sériové výbavy je navíc audiosystém Composition Color s barevným 5“ dotykovým displejem TFT a handsfree Bluetooth, jakož i elektrické dovírání zadního výklopného víka.
Zdroj: AC&C Public Relations, Jan Klíma
- Fotogalerie: